20. TITANIC: Kupolás ház (Дом с башенкой/House with a Turret, 2011)

Minden közhelyen túlmenő evidencia, hogy egy háborús filmnek a háborúról kell szólnia, ennek megfelelve, a háborús filmek túlnyomó része témájának látványos, akciódús, hősies-antihősies, ágyúdörgéssel és csatazajjal körített részével foglalkozik, holott a háborút éppúgy, ha nem jobban megszenvedik azok, akik a hátországban élik meg azt. Anyák, feleségek, hadszolgálatra már nem, még nem, illetve sohasem alkalmas férfiak, idősek és gyermekek, rokkantak, betegek és gyengék nélkülözésben, rettegésben legalább annyira várják a háború végét, mint a kupolás házfronton harcoló hozzátartozóik. Olyan filmek viszont alig készültek, melyek kifejezetten a hátországban zajló mély, emberi drámákat mesélték volna el az utókornak…

Az ukrán Eva Zejman fekete-fehérbe forgatott, szinte cselekmény nélküli, lírai és poétikus képei viszont, a Kupolás ház című filmjében pontosan ezt a világot írják le, igen érzékletes erővel. Úgy hiszem, 2013-ban már igencsak meg kell indokolnia egy filmesnek, hogy miért forgat, miért gondolkodik fekete-fehérben. Tarr Bélától persze, ha csinálna még filmet, hülyén nézne ki egy színes film, tőle például természetes a fekete-fehér. Utóbbi filmjeivel kiharcolta magának ezt. Másra azonban könnyen érvényes lehet a modorosság, az erőltetett művészieskedés, sőt, a közhelyes giccs vádja. Vannak azért adekvát példák a kortárs filmben a fekete-fehér illő alkalmazására is, hálaistennek, ez a film is ilyen. Zejman (Friedrich Gorenstejn önéletrajzi írásának motívumaiból összeállított) filmje tulajdonképpen egy laza szövetű álomként jelenik meg, visszaemlékezve az auschwitzi lágerből való kiszabadulást követő hosszú és viszontagságos hazautazásra. Az ismétlődő motívumokban gazdag, megkapó szépségeket, szívszorító nyomorúságot és gyomorforgató, emberi aljasságot egyaránt megmutató jelenetek szuggesztív erővel éreztetik át a nézővel azt a borzalmat, amit az emberek átéltek a második világháború alatt. Tökéletesen közvetíti a film a kisfiú játékos, tűnődő, olykor bizarr, szinte morbid látásmódját, mellyel kompenzálni próbálja az általa átélt, szinte felfoghatatlan borzalmakat. Nagyon szép, nagyon szomorú és nagyon felkavaró film, amilyet ma már ritkán készítenek, így a mozikban sem láthatók. 9/10

Kategória: Film, Szemlék, filmfesztiválok
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

2 hozzászólás a(z) 20. TITANIC: Kupolás ház (Дом с башенкой/House with a Turret, 2011) bejegyzéshez

  1. Zsuzsa szerint:

    A novella A tornyocskás ház címmel jelent meg antológiában még 1967-ben, Szőllősy Klára válogatott műfordításai között (Gyalogszerrel a huszadik században). Akinek “volt füle a hallásra” és tudott olvasni a sorok között, az a 20. századi szovjet irodalomból sokat megtudott a rendszerről is.
    Tetszenek a bejegyzések!

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.