New World (Sinsegye, 신세계, 2013)

Viszonylag ritkán kerül elém távol-keleti thriller, pedig a kétezres évek elején onnan jöttek a műfajba új lendületet, új hangvételt és ha szabad ezt mondani, friss vért hozó, igazán érdekes alkotások. A japán, tajvani, hongkongi zsaru-, maffia- (és most ne hasogassunk műfajilag hajszálakat!), bosszú- és sorozatgyilkos-filmek mezőnyében az élvonalt a dél-koreai new world 2filmipar képviselte. Park Chan-wook vagy Kim Ji-woon neveit ma már rebegő áhítattal emlegetik az igazán véres, erőszakos bűnfilmek rajongói, de az igényes művészmozik kedvelői is élvezettel csettintenek egy-egy kiemelkedő alkotás láttán. A dél-koreai thriller-hullám aztán 2006-2007 után kifulladt, önismétlővé, sablonossá vált, tehát elérte a sorozatgyártás jól ismert végzete.

A forgatókönyvíróként is ismert (I Saw The Devil című filmjét láttam én is – tényleg az volt 🙂 ) Park Hoon-jung New World című új filmje is már csak elvétve, nyomokban hordozza a dél-koreai thrillerek jellegzetes jegyeit. Néha egy elképesztő kaszabolás legalább 356 fő makulátlan öltönyös alkalmazott között, szplínes, kiégett zsaru, a kulcsjelenetekben a szakadó eső, effélék, de ezek ezúttal már csupán színes motívumok, melyek egy tulajdonképpen klasszikus maffiatörténetet tesznek kvázi “helyiérdekűvé”. A legeslegutolsó slusszpoéntól eltekintve, mintha egy tipikus olasz maffiatörténetet néznénk, lassan hömpölygő, epikus modorban előadva. Méltóságteljes, nagy temetések, komor öltönyös figurák, hatalmas fekete luxusautók, irtó nagymenő arcok igazgatósági üléseken, akik nem egy nagyvállalatot irányítanak, hanem egy szerteágazó, óriási bűnszervezetet (mintha a kettő nem lenne ugyanaz – a politikával megkeverve…). Közben szól a fülbemászó, panaszos, “Végzet hatalma”-zene… Tisztára A Keresztapa, na.

Csak éppen koreaiul. Asszociálhatunk azonnal a Samsung, Daewoo, vagy bármely más híres dél-koreai konszernre, de rögtön az elején mondja az inzert, hogy minden filmben feltűnő személy, szervezet és esemény a képzelet műve. Na persze, hogy az. Értjük mi, Cattani felügyelő sem volt valós személy, és olyan maffiacsalád sem létezett soha, akit Corleone-nak new world 1hívtak. A film címe –Új Világ– egy titkos rendőrségi akció fedőnevére utal, melyet arra szerveztek meg, hogy az egyik legnagyobb dél-koreai bűnszervezetbe beépüljön egy rendőrségnek lekötelezett arc, miközben a szervezet elnökének zűrzavaros halála miatt annak birtoklásáért folyik a harc.

Ezt a sztorit ragozgatja aztán Park Hoon-jung bőven két óra feletti játékidőben, és az ehhez méltó tempóban, igen komoly fordulatokon keresztül. Akciójelenetekben viszont nem bővelkedik a film, ami viszont van, az jó véres – bár a végletekig soha nem merészkedik el (értem ezalatt, hogy a bugyli késsel való fejlevágást konkrétan nem mutatja meg…). Két igazi karakter van a filmben, a öreg zsarué, valamint a mezítlábas kínai gengszteré, a többi azonban – számomra legalábbis- egymástól igen nehezen megkülönböztethető koreai arc, ráadásul sötét egyenöltönybe, fehér ingbe, nyakkendőbe öltöztetve. Ez baj, mert amúgy a történetnek van még két fő, és még néhány szintén fontos mellékszereplője is. Végül is azért ez az egyneműség a történet megértésében nem zavar, de azért az “élvezeti értékből” sokat levon, hogy minden jelenésnél az az első kérdés, hogy “most ez akkor melyik is?”. Egynek elment két kisfröccsel, de azért például a Bosszú-trilógia egy másik szint. Asanisimasa: 6/10

Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.