Két nap, egy éjszaka (Deux jours, une nuit, 2014)

Egészen kis túlzással azt lehet mondani, ha a belga Dardenne-fivérek (Jean-Pierre Dardenne és Luc Dardenne) filmet készítenek, az Cannes-ban minimum Arany Pálmát ér. Nos, a Két nap, egy éjszaka csupán a jelölésig jutott ezúttal, de a jellegzetes arany pálmaág lógója már letörölhetetlenül a filmhez kapcsolódott, Dardenne-ék többi filmjéhez hasonlóan. Meglepetés nem lesz a filmben, ismét egy erős társadalmi töltetű, szociografikus drámát láthatunk, melynek témája aktuális egész Európában, de szerte a világon, így nálunk is.

két nap, egy éjszaka - marion cotillard 2Sandra, a kétgyermekes, fiatal anya súlyos depressziója miatti betegszabadságából menne vissza a munkájához, azonban mialatt beteg volt, a munkahelyén a tulajdonos szavazás elé állította a brigádot: a gazdasági válságra és az olcsó, távol-keleti konkurenciára hivatkozva szavazhattak a brigádtagok, hogy vagy az 1000 eurós bónuszt választják, heti pluszmunkáért cserébe, vagy megtartják a hozzájuk hasonlóan nehéz életet élő Sandrát, viszont akkor nincs bónusz és nincs túlmunka. A dolgozók többsége a bónuszt választotta, azonban a brigád szakszervezetise, arra hivatkozva, hogy a brigádvezető befolyásolta a szavazást, eléri, hogy újraszavazzanak Sandra sorsáról. A betegségéből és helyzetéből fakadóan még mindig labilis idegállapotú Sandra nyakába veszi a várost, és végigjárja kollégáit, hogy személyesen győzze meg őket arról, hogy ne válasszák a bónuszt, hanem szavazzanak arra, hogy maradjon a helyén.

A döntés látszólag egyszerű, hiszen a nálunk lényegesen gazdagabb Belgiumban sem dobálnak ki az emberek az ablakon ezer eurót, főleg nem a szegényebbek, másrészt viszont azért ott van az emberiesség, a társadalmi szolidaritás kérdése is, mely az itt felfeslő két nap, egy éjszaka - timur magomedgadzhiev és marion cotillardproblematikában szép kihívást kapott. Természetesen, Dardenne-éket elsősorban ez a kérdés érdekli, az egész filmet ennek megválaszolásának szentelik. Választhattak volna, persze, férfi szereplőt is – ha ez a film nálunk készült volna, valószínűleg férfi lett volna a főszereplő, akinek első számú családfenntartóként kellett volna a hagyományos férfiszerepet erősen megkérdőjelező, megalázó, megalázkodó tortúrában részt venni, Belgiumban azért előrébb tart az emancipáció, és a nő teljes mértékben egyenjogú tagja a családnak. Így, ha egy nő elveszti a munkáját, akkor ugyanúgy borul a család, mintha a férfi vesztené él. Sandráék esetében a szociális bérlakásba való visszaköltözés réme fenyeget (ami a mi viszonyaink között, sajnálatosan, még mindig szinte ideális, tekintve, hogy olyan, hogy egy család azonnal beköltözhet egy szociális lakásba, gyakorlatilag nonszensz).

két nap, egy éjszaka - marion cotillardSandra filmbeli problémája tehát egy magyar hasonló sorsot bejáró anya lehetőségeihez mérve szinte gyerekjátéknak tűnik, de legyünk empatikusak és éljük át ezt a tragédiát is, mert azért tanulságos lesz. Amúgy sem nehéz átérezni Sandra pokoljárását, mert az őt alakító Marion Cotillard magával ragadó eszköztelenséggel alakítja a nőt, az író-rendező testvérpár pedig gondosan lenyesegetve minden felesleges sallangot, világos és tiszta utat járat be vele. A film cselekménye tulajdonképpen egy érzelmi és morális belső road-movie, ahogyan Sandra sorba veszi kollégáit és szembesül a válaszok, a megtagadások és megtámogatások sokféleségével, a váratlanul kirobbanó, mély barátságtól az érzelmi elkötelezettségen át a kényszerű, de szégyellt “nem”-eken át a durva, brutális, pusztán önző elutasításig. Ezen az úton a még mindig nyugtatókon élő Sandra többszörös hendikeppel indul el, de a célba mégis sikerül eljutnia – története reális, de valahol mégis idealisztikus befejezést nyer.

Dardenne-ék természetesen mélyen moralizálnak Sandra történetén keresztül. Nem dokumentumfilmet készítenek, nem tudományos szociográfiát, pusztán egy morális példázatot tárnak a néző szeme elé, melyen -mi tagadás- kissé didaktikusan húzzák végig hősüket a pozitív, humánus, etikus, de nem feltétlenül reményteljes tanulságig. A cselekmény világos, közérthető és mindenki számára átélhető. Tudatlan cinizmussal természetesen le lehet az egészet söpörni az asztalról azzal, hogy “úgyis mindenki a bónuszt választja!” A valóság azonban ennél még akkor is cizelláltabb, ha a többség tényleg így dönt. Nem árt ezzel tisztában lenni, hiszen embernek lenni igen nehéz, ma talán minden eddiginél nehezebb – Sandra példája azonban közelebb visz minket a jó megoldáshoz. Asanisimasa: 8/10

Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

4 hozzászólás a(z) Két nap, egy éjszaka (Deux jours, une nuit, 2014) bejegyzéshez

  1. Visszajelzés: Amiért érdemes volt 2014-ben moziba menni… | asanisimasa

  2. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Vasárnap | asanisimasa

  3. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Péntek | asanisimasa

  4. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Vasárnap | asanisimasa

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.