A nap (Солнце/Solntse, The Sun, 2005)

Alekszandr Szokurov műveit már régóta kerülgetem, ám eddig mindössze két filmjéhez volt szerencsém. Az egyik, Az orosz bárka című egynittes mozifilm inkább csak egy kísérlet szememben, mint valódi, a nap 1kiérlelt műalkotás, de mi tagadás, ezt is meg kellett valakinek csinálnia. Másfél óra fahrt az Ermitázs termeiben, közben ködös/lírai látomások, életképek az orosz történelemből és az orosz lélekről. Passz. A másik film a Faust volt, azért sem lelkesedtem túlzottan. Annyi biztos azonban, hogy nem akárkiről, hanem egy veretes, művészi igényű, stabil erkölcsi és etikai, valamint filozófiai alapokon álló műveket képző művészről van szó. Sajnos azonban, az ilyen nagy formátumú figurák általában legalább annyira taszítják, mint vonzzák az embert…

Egy orosz, alapvetően művészi attitűddel megáldott/megvert filmrendezőnél természetesen megkerülhetetlen Tarkovszkij említése, nos, A nap is kifejezetten tarkovszkiji tempójú alkotás, rendezte, és fotografálta is Szokurov. A film egy tematikus sorozat harmadik része , mely a huszadik század három nagyformátumú zsarnokának sorsfordító napjait próbálja elemezni (az első a Moloch, ami Hitlerről, a második pedig a Leninről szóló Taurus). A nap a Napkirálynő örökösét, Hirohito japán császárt idézi meg, mégpedig Japán második világháborút lezáró a nap 2kapitulációjának napjaiban. Szokurov természetesen jóval mélyebbre nyúl és teljesen máshol ragadja meg “témáját, mint a nemrégiben bemutatott, amerikai A háború császára, elsősorban két fontos történésre koncentrál. Az egyik maga a japán kapituláció, a másik pedig a császár isteni státuszáról való lemondás. Külön-külön is két kataklizmával felérő dologról van szó, amely alapjaiban rázza meg a hagyományaihoz legendás mélységgel ragaszkodó japán nemzetet, és annak identitását. ha azt mondom, hogy olyan ez, mint száz Trianon, plusz legfelsőbb szintű kinyilatkoztatása annak, hogy a Szent Korona bádog könyvborító, a turulmadár pedig egy közönséges tyúk, Árpád apánk pedig egy kósza marhatolvaj, akkor még meg sem közelítjük azt a nemzeti megrázkódtatást, amit Japán élt át 1945 második felében, Hiroshima és Nagasaki pusztulása mellett.

Ehhez képest a film szinte mindvégig a császár bunkerében játszódik, csupán néhány kulcsjelenetre megyünk ki a kertbe, kukkantunk be a császár tengerbiológiai laboratóriumába, illetve teszünk egy rövid utat a szétlőtt Tokióban, és elköltünk egy bizarr vacsorát MacArthur tábornokkal. Minden figyelmünk a császár furcsa kis figurájára irányul (Issei Ogata furcsa szájmozgásokkal operáló, különös alakítása), akin egyáltalán nem látszik a meghozandó nagy döntések súlya. Ég a gyomra, de a legendás ázsiai pókerarc jól működik. Úgy tűnik, Hirohitót nem is érdekli ez az egész, ellentétben személyzetével, valamint a minisztertanáccsal. A császár haikut fogalmaz, egy mélytengeri hal tökéletességéről elmélkedik és távollévő családjára gondol.a nap 3 Egy merev rituálék, szabályok és kötelmek közé zárt szerencsétlen, magának való kisembert látunk, aki néha egy képeskönyvben Chaplinhez hasonlítja magát, amit egy helyütt az amerikai hadifényképészek rögtön észre is vesznek. Isten, császár? Ilyen egy isteni császár?! Tutyimutyi kis alak, aki madármódra csipeget a tányérjából és halakról cseverészne fontos, politikai kérdések helyett? Természetesen ütközik a faragatlan, de közvetlen amerikai stílus a konzervatív, tartózkodó japán etikettel és a végén Japán megmenekül a végső pusztulástól (és lesz belőle később az, ami lett…). A nagy pillanatok azonban derékszögben hajlott gerincek, elfojtott, suttogó félmondatok, suhanó ruhák és csoszogó cipők neszezése közepette történnek meg. Asanisimasa: 8/10

Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.