Poroló 8. – Cannibal Holocaust, 1980

Minden kétséget kizáróan ez az a film, amely a legendás kalóz-VHS korszakból, a nyolcvanas évekből a legnagyobb hatást gyakorolta rám, talán az Evil Dead mellett, de az egy másik történet. Tisztán fel tudom ma is idézni, mikor s hol, milyen széken, hány órakor láttam Ruggero Deodato műfaji és műfajközi alapvetését, melyről akkor még persze nem tudtam semmit, csak azt, hogy ilyet sem a mozi, sem a kettő darab tévé nem ad nálunk. A seregben történt a szeánsz, ahol -ha beavatott volt az ÜTI– a stúdiós srác a laktanya zártláncú tévéjére rákötötte otthonról becsempészett videómagnóját, és éjszakánként arról szórakoztatta a ki tudja honnan beszerzett, éktelen rossz minőségű, fahangú magyar alámondásos tiltott nyugati filmekkel az éppen szolgálatban lévő surcitársakat. Én éppen őrségben voltam, őrparancsnoki minőségben, annyi volt a dolgom, hogy két óránként elvittem a váltást az egyetlen őrtoronyba. Két váltás közé éppen befért egy film, amit pár orifonos egyeztetés, és a kimarcsi idejére beígért sörök ígéretével viszonylag könnyedén lehetett éppen erre az intervallumra időzíteni. Így nem volt más dolgom, mint ahogy a kilenc órás váltással visszaértem, kitáraztam, stb., csak beszóltam a srácnak az orifonon, hogy mehet a film. (Tán még rákopogtam a szomszédos ügyeletes tiszti szobában épp hortyogni készülő ÜTI-re, hogy: Szásss elvtárs, valami kannibálos film lesz!)

Jellemző módon, a film első felére ma már nem is emlékeztem, csak a második része maradt meg élénken az emlékezetemben. Most olvasom, hogy Sergio Leone (!!!) azt mondta éppen erre a részre akkor, amikor Deodatót a máglyára akarták küldeni e film botrányos jelenetei miatt: “Drága Ruggero! A második rész a mozgóképes realizmus mesterdarabja…” Tehát, csak nem vagyok hülye, ha az egyik legnagyobb filmrendező azt mondja valamiről, hogy ez OK, akkor az nyilván OK. Filmes dolgokban nálam szegény Sergio-nak mindig igaza van.

Nos, a Cannibal Holocaust második, dokumentumfilmes effektekkel operáló, mondo része valóban zseniális. Nem véletlen, hogy a mai napig sokan, szerte a világban igaznak, megtörténtnek hiszik azt, amit ezeken a valóban gyomorforgató és brutális képeken látnak. Ez az elképesztő képi hitelesség, a szinte tökéletes illúziókeltés elsősorban az, ami miatt ez a film a mai napig utánozhatatlan. Nem véletlen az sem viszont, hogy a semmitmondó, tipikus B-kategóriás filmes klisékre építkező első részre nem emlékszem, az égadta világ semmi más funkciója nincs, minthogy felvezesse és keretbe zárja a második részben bemutatott elképesztő jeleneteket. Mondjuk, a hetvenes évek szoft-pornóit idéző nyálas kísérőzene is megér egy misét, hiszen úgy ellenpontozza a képi borzalmakat, hogy azok így még nagyobbat ütnek.

Nem tudom továbbá, hogy van-e még egy olyan, kizárólag a legzsigeribb emberi reakciók provokálására készült film, mely pofátlanul és hetykén pimasz módon nem átall etikai kérdéseket is felvetni, a média és tágabb értelemben, az egész civilizáció vérszomjas hataloméhségével kapcsolatban, mégha ez meg is marad Frei Tamás-i szinten, egy hangsúlyosan a film végén pofánkba vágott kérdés formájában: Nem tudom, kik is az igazi kannibálok… Aztán a költői kérdést feltevő professzor pipára gyújt, miközben a háttérben büszkén magasodnak a World Trade Center ikertornyai, mint a nyugati civilizáció ekkor még megingathatatlannak tűnő bástyái. LOL! Olyan didaktikus, mint egy C-dúr akkord, ami egyszerű, mint a szög, mégis letépi a fejed, ha megfelelő módon van megpendítve.

Képtelen vagyok értékelni ezt a filmet, annyi azonban bizonyos, hogy ma is hat. Mindenkinek látnia kell, legalább a mihez-tartás végett.

Kategória: Poroló
Címke: ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

30 hozzászólás a(z) Poroló 8. – Cannibal Holocaust, 1980 bejegyzéshez

  1. Senderos szerint:

    Godard filmeket tervezel értékelni a blogon?

  2. efes szerint:

    @Senderos: Igen! A Bolond Pierrot-t mindenképpen, Kifulladásig is sanszos, Éli az életét is. Szóval, igen. Nyugi. 🙂

    Amúgy, a következő Poroló a Rocco és fivérei lesz, ami ugyan nem Godard, de jó lesz. Remélem.

  3. efes szerint:

    @Senderos: Bár, az a helyzet, hogy ezek közül egyik sincs meg még. Truffaut-ból viszont régóta itt figyel a gépen egy helyes kis csomag, így az sanszosabb.

  4. koimbra szerint:

    Én ezt a mai napig nem mertem megnézni. Régen azért mert tisztában voltam vele, hogy milyen lehet, most pedig azért, mert már tudom is néhány kép alapján, hogy milyen lehet.

  5. Mitya Ivanov szerint:

    amikor megnéztem a Motel és a Motel 2 c filmeket, azt mondtam, hogy én ilyet még nem láttam, hogy és hogy ilyet is csak a 21. században lehet készíteni. Aztán felhivták a figyelmemet, hogy pár évtizeddel meglőzte egy olasz rendező. Közösen a kollégámmal megrendeltük a filmet, elkezdtem nézni, majd kikapcsoltam, mert nagyon gagyinak tartottam. Tényleg a pornós zene, a bénán kinéző bennszülöttek, a műdzsungel mérslékelt övi fafajokkal, a főszepelő bajszos faszi meztelenül. Mondtam, kösz nem. Kollégám másnap megnézte, és azt mondta, hogy nem láttam semmit. Hát nem is. A film második része vele ellentétben rám nem gyakorolt semmiylen hatást.talán azért mert túl voltam a Motelen, nem tudom. A történet durva, de film, az semmi.

  6. óbzmg szerint:

    én akkoriban nem láttam ezt a kannibálos filmet, de mostanában igen, és azért annyira nem voltam beájulva. Igen, a nyolcvanas években lehet hogy durva volt, de ma már nem az.

    A sztori elég egyszerű, az emberevő részek pedig nem élethűek, egyáltalán nem.

  7. efes szerint:

    @Mitya Ivanov: Hehe, szvsz a történet semmi, de a film az durva. Szerintem viszont Amazóniában forgatták, abban nincs hiba.

    @anyám borogass: Nyilván nem élethűek, mert ki tudja, milyen egy emberevés. Engem megrázott, mindenesetre. Persze, lehet, hogy kevés ilyen szart nézek… 😀 Hál’Istennek.

  8. ZöPö (inda) szerint:

    Nekem az a borzasztó rossz szokásom, hogy nem tudom beleélni magam semmi horrorba, mert mindig arra kell gondolnom, hogy “ezek csak színészek, akik jót röhögtek magukon a forgatáson két jelenet között”. (Pasolini Salo-jának egyik színésze is ezt mesélte.)

    Ebből az aspektusból nézve a Cannibal Holocaust nem is olyan felkavaró és az a fenenagy etikai kérdés is olcsó, hatáskeltő moralizálgatásnak tűnik.

    Nem akarom leszólni a filmet amúgy, valóban iskolateremtő.

  9. efes szerint:

    @ZöPö (inda): Ja, a nyomozó professzort is állítólag egy pornószínész alakítja…:)) Mit mondjak, hitelesen. 🙂

  10. ZöPö (inda) szerint:

    Jut eszembe, emlékeim szerint a “Világ Ifjúsága” c. periodika úgy számolt be róla a nyolcvanas évek elején, mint _dokumentumfilmről_. Úgy sokkal jobban érdekelt (volna).

    :-DDD

  11. efes szerint:

    @ZöPö (inda): Persze, írtam is, hogy Frei Tamásos a moralizálás. Ami számomra furcsa, hogy ebben a műfajban és ezen a szinten ez nagyon nem szokás.

  12. ZöPö (inda) szerint:

    @efes:

    A meztelen benszülött nők a helyi kupi alkalmazottai. :-))) Az agyonverős-sárralmegdugós jelenetet viszont nem vállalták, azt egy barna bagarollal bekent olasz csaj csinálta meg, aki amúgy a stáb tagja volt, valami kellékes vagy ilyesmi. :-)))

    Az imdb.com-on fent vannak ezek a triviák.

  13. efes szerint:

    @ZöPö (inda): van a szövegben a ‘mondo’-ra mutató link, az pont ezzel az ál-dokumentum műfajjal foglalkozó írásra mutat, ami szerintem elég érdekes és alapos is.

  14. efes szerint:

    @ZöPö (inda): Igen, feltűnt, milyen ápolt sarka és lábfeje van a bennszülött csajnak..:P

  15. Mitya Ivanov szerint:

    @efes: a történetet képzeld el egy könyvben. Én elképzeltem, és ha jól van megírva, akkor hatalmasat üthet. A filmes ötlet is jó, de mai szemmel nézve a megvalósítás egyenesen gagyi. Azért nem tagadom, párszor becsuktam a szemem, mert sejtettem mi következik:)
    bár a wikipédián amazóniai esőerdőt írnak, ebben nem vagyok biztos, hogy ott forgatták. Nekem túl száraznak tűnt, nem is erdős vidék. Inkább USA dél lehet. De nincs kizárva, hogy tévedek.

  16. efes szerint:

    @Mitya Ivanov: Igen, hát a sztori gyakorlatilag az örök Robinson Crusoe-sztori regenerálása… USA dél lehet, de a légi felvételek tuti Amazonas. 🙂

  17. karvasz szerint:

    Azt senki nem említi meg, hogy azokban a jelenetekben, mikor egy nagy teknőst élve felvágnak, vagy ugyanezt teszik egy kis majommal(?), vagy kitekerik a nyakát valami hasonló kisállatnak, ott sem volt semmi trükk. Semmi más nem megrendítő ebben a filmben, csak az, hogy ezeket a szerencsétlen állatokat egy hülye film kedvéért kegyetlenül megölték. Végignézni, ahogy az a szerencsétlen teknős vergődik, és vágják le a páncélját közben, minden ok, vagy cél nélkül… Akármennyire zseniálisnak tartja bárki, szerintem nem érte meg így leforgatni.

  18. Mitya Ivanov szerint:

    közben utánaolvastam az olasz wikipédián és ott valami olyasmi van, hogy a légifelvételek tényleg amazóniaiak, de Kolumbiában forgatták. Akkor sztornó amit írtam

  19. ZöPö (inda) szerint:

    @karvasz:

    Deodato csak az állatok leölését bánta meg a filmből. (Azokat valóban kinyírták a kamera előtt.)

  20. Mitya Ivanov szerint:

    @karvasz: jaja tényleg, most hogy mondod. Ott csuktam be a szemem. Teknős volt és majom. A majomnak fébevágták a fejét, ha jól emlékszem

  21. efes szerint:

    @karvasz: Igazad van, de épp erről volt egy cikk a zindexen, amit be akartam linkelni, csak elfelejtettem. A cikk a magyar macskagyilkolós film kapcsán íródott. Most pótolom, akkor: index.hu/kultur/cinematrix/ccikkek/snuff494/

    Mellesleg, egy budapesti étteremben is lehetett kapni még a kilencvenes évek elején friss majomagyvelőt. Volt is botrány belőle…

  22. ZöPö (inda) szerint:

    @Mitya Ivanov:

    Filming locations for Cannibal Holocaust (1980)

    Amazon Rainforest, Colombia
    Empire State Building – 350 Fifth Avenue, Manhattan, New York City, New York, USA
    Incir De Paolis Studios, Rome, Lazio, Italy (interiors)
    Leticia, Amazonas, Colombia
    New York City, New York, USA

  23. Split szerint:

    Valóban durva lehetett a saját idejében, de ez ma már gagyi. Az Ördögűző viszont még ma is befosat.Mondjuk én először a moziban láttam a rendezői változatot. Hát ott megtette a hatását!

  24. ettumifilii szerint:

    @Split: mondjuk az kétségtelen, hogy az ördögűző a horror műfaj alapvetése…..és a Cannibal Holocaust tényleg gagyi….viszont megvan az a klasszikus exploitation feelingje….

  25. magyar-magyar szótár szerint:

    HHH gyerekek [ a szoba, ami konyha és lényegében minden, leírása: ágy, szék, asztal nincsen, csak egy hatalmas régi szekrény lelakatolva. Valami letakart nem éghetőn áll a tévé meg a vidijaó, egy 2mX3m-es dikón (négy deszka, matarc-szerűségekkel s rongyokkal, a szülők meg a kicsik fekhelye…) az egész csapat s nézik..] kedvencei voltak ezek, bár valami természetes ellenálással megnéztek Pijedaónés filmeket is. MINDEN pijedaónés film történetét ugyanezeklkel a szavakkal mesélték: “És akkó gyütt a pijedóné meg emerrű az ótóval a rablós gyíkossk s leverte mindet, és akkó gyütt a terencehil és ű is kapott, oszt akkó a székekekt kezdték el dobállani!” A pornó annyira nem érdekelte őket, különbet láttak LIVE! És nem hangalámondásos szinkronban.

    Ehy kartársnőm, amikor csúnyát mondott neki a 7 éves kislány tanítványa, fitymálva leszólta, hogy azt se tudja, mi az, és akkor színre-szagra állagra viszonylag pontosan leírta neki a spermát. A kartársnő meg sírógörcsöt kapott.

  26. efes szerint:

    @magyar-magyar szótár: Ja, azok a valódi népi kultúra részei. A pornó meg az ilyen mondo-, horrorbaromságok már rétegműfajok, jobb helyeken mindig is az erre gerjedő kasztok (útkereső filmművészek és rajongóik, dzsankik, pattanásos arcú kretének) nézték. A vasfüggöny mögött viszont ez egyike volt a Nyugatról fújó szabad szellőnek, így lényegesen szélesebb társadalmi rétegbe talált bele/riasztott el végérvényesen. Anno. Manapság meg ezeknek a Tarantino meg Rodriguez faszik filmjeinek farvizén úsztak vissza ismét a köztudatba az ilyen filmek, de most már végérvényesen a filmbuzi sznobékhoz. A 2×3-as dikón továbbra is a pijedónésakat nézik, meg a dzsekicsánt, de leginkább a lüszijaszantoszt, meg anhelramirezt.

  27. Visszajelzés: Veled is megtörténhet (C’est arrivé près de chez vous, Man Bites Dog, 1992) « asanisimasa

  28. Visszajelzés: The Trollhunter (Trolljegeren, 2010) « asanisimasa

  29. Visszajelzés: A folyó – 1. széria (The River – Season 1, 2012) | asanisimasa

  30. Visszajelzés: Az osztag (El páramo, 2011) | asanisimasa

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.