Csak Isten bocsáthat meg (Only God Forgives, 2013)

Isten, de főleg Buddha kegyelméből többször jártam Thaiföldön, értelemszerűen többször Bangkokban is, így tehát személyes tapasztalatok alapján mondhatom, hogy aki ebből a gazdag kultúrájú, színes országból csak a fiú-, lány- és gyerekkurvákat és a köréjük fonódó alvilágot, valamint a thaibox-termeket látja, annak halvány Csak Isten bocsáthat meg - Ryan Gosling2fogalma nincs erről az országról. A felszínen lebegő szardarabot piszkálgatja csak, tovább gyarapítva az ótvar nagy közhelyek mérföldes sorát. A dán Nicolas Winding Refn érezhető ambíciókkal tör honfitársa, Lars von Trier babérjaira, és hasonló vehemenciával rendezi ki magából személyes paráit, frusztrációit és egyéb lelki nyavalyáit. E filmet, a Csak Isten bocsáthat meg címűt is állítólag személyes egzisztencialista dühétől ihletve forgatta le, miközben alapvetően utálja a “bosszú-filmeket”. Na most, ez a film, ha valaminek, hát éppen a film helyszínéül szolgáló Thaiföldtől néhány ezer kilométerrel odébbi dél-koreai bosszúfilmeknek, jelesül Park Chan-wook és Kim Ji-woon munkásságának állított hommage-ként állja meg a helyét, másként nemigen.

A dél-koreai brutál-vonal ihlete már Refn megelőző filmjében, az igen megosztó Drive-ban is felsejlett, ez a film azonban mintha teljes egészében egy eddig dobozban rejtett Park Chan-wook-film lenne – de csak mintha. Itt van az összes jellemző jegy, a markáns zenehasználattól és a brutalitás végletekig esztétizált képeiig, a balettszerű kivégzésektől a bosszú etikájának boncolgatásáig, azonban a film minden kockáján látszik a másolat, az utánzat talmisága és az eredeti invenció hiánya. Amúgy pedig, konkrétan nem értem, mit akart ezzel a filmmel a dán rendező… Hogy a bosszú emberi, a megbocsátás pedig az Mindenható privilégiuma? Mert akkor gratulálok, íme, a spanyolviasz.

A film cselekménye balladai sűrűségű, trendi módon minimalista. Kiindulópontja egy bűntett (egy lány megerőszakolása), valamint annak bosszúja, a lány apja által. Ettől kezdve, a filmvégéig, mintegy dominóelv-szerűen következnek egymásból a bosszú bosszúja, majd annak bosszúja és annak a bosszúja, miközben egy elég határozott eszközökkel dolgozó Gondviselő (hívjuk inkább így a címbCsak Isten bocsáthat meg - Vithaya Pansringarm és Kristin Scott Thomaseli Istent) próbálja a dolgokat etikailag visszaterelni a normálishoz közeli kerékvágásba. A végén pedig lásd ismét a film címét.

A filmben az erőszak sosem öncélú, a bosszú meglehetősen primér, indulati indokán kívül szinte mindenkiről kiderül valami emberi tulajdonság is, melyet a Gondviselő kellőképpen mérlegel: egy gyilkosságért a büntetés olykor csak kézlevágás, mert a gyilkos mellesleg -teszem azt- nélkülözhetetlen segítsége egy arra rászoruló másiknak. Ennek megítélésének jogát azonban a Gondviselő magának vindikálja, az embernek e tekintetben kuss van. De ebben az erkölcsi, etikai problémában a film semmi újat nem hoz, amit a keresztény kultúrkör az eddigi 2000 évben kismillió módon ne ábrázolt volna – a különlegesség itt mindössze a Park Chan-wook koppintáson túl a távol-keleti helyszín, ott azonban jön a kérdés, hogy az meg mire föl? A történet (nélküli történet) thai (amúgy egész egyszerűen nincsenek, nem léteznek ilyen néptelen thai utcák) környezetbe való helyezése funkció nélküli, üres -közhelyes- gesztus csupán, melyben tökéletesen idegenül hat Refn keresztényi bosszú-megbocsátás elmélkedése. Nem arról van szó azonban, hogy ne férne el az eddigi kismillió mellett még egy végkövetkeztetés a keresztény isten végtelen kegyelmére és a bűnös ember szomorú kisszerűségére, hanem csupán arról, hogy filozófiai, illetve teológiai értelemben Refn dolgozata sekélyes és blaszfém, ha viszont hagyjuk a moralitást és csak bosszútörténetnek nézzük, akkor viszont közhelyes, unalmas, ráadásul idegesítően okoskodó.

Csak Isten bocsáthat meg - Ryan GoslingRyan Gosling ismét bamba tekintettel kóvályog végig a filmen, ám mellette a többi szereplő is leginkább csak bámul. Bámul erre hosszan, majd arra hosszan – mintha az összes ócska és méltán kiröhögött művészfilmes klisé lenne itt egy csokorba gyűjtve. Az az út, melyen minden bizonnyal a filmben végigmegy, külsőleg nem látszik rajta, csupán egyre több monokli kerül föl rá az ügyes sminkesek és a Gondviselő által. Lelkében azonban csak a nagy büdös üresség van, a film elején és a végén is, amikor bánatos másfél kiskutyatekintettel kéri a rá kiszabandó penitenciát.

Mindennek ellenére, Refn ezen filmje is rendkívül szép és esztétikus – csak éppen a látvány komolyan veendő, valódi tartalom híján puszta dekoráció. Az uralkodó vörös szín azonban ismét zavarba ejt: noha mindvégig valamiféle isteni megbocsátásról lenne itt szó, ez a színkörnyezet mégis inkább a Pokolra utal. A film legjobb pillanatai a betétdalok – de ahhoz elég megvenni/letölteni a soundtrack-albumot. Asanisimasa: 5/10

Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

5 hozzászólás a(z) Csak Isten bocsáthat meg (Only God Forgives, 2013) bejegyzéshez

  1. kaamir szerint:

    Ezt még nem láttam, de az eddig tapasztalatokból kiindulva sokkal jobban járnánk, ha Refn a homlokára tetoválná, hogy “Én egy kurva nagy művész vagyok”. Kár ezért filmet forgatni, értjük így is, hogy legszívesebben beleköpne minden néző/kritikus szájába, aki olyanokat mer emlegetni, hogy szórakoztatás, figurák, történet, koherencia, a kevesebb több stb.

    • efes szerint:

      Az első mondattal maximálisan egyetértek, a többivel részben. Szórakoztatás nem feltétlenül kell hogy cél legyen, valamint azért Refn tud hangulatot, karaktereket teremteni és hát a túlbeszélést sem lehet rovására írni… Nem ezek a bajai, szvsz. Egy nézést azért megér.

  2. Visszajelzés: Neon Démon (The Neon Demon, 2016) | asanisimasa

  3. Visszajelzés: Neon Démon (The Neon Demon, 2016) | asanisimasa

  4. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Vasárnap | asanisimasa

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.