Fekete hattyú (Black Swan, 2010)

Ügyes srác ez az Aronofsky, hiszen nem elég, hogy feltalálta a spanyolviaszkot, még el is tudja adni nekünk, úgy, hogy utána még a pénzünket sem kérjük vissza. A Fekete hattyú benne van az idei (2011-es) Oscar-díj esélyesei között, öt kategóriában, vélhetően valamelyik szobrocska (eséllyel a női főszereplőé) le is fog esni neki. Ezenkívül sem rossz a film, csakhogy…

Csakhogy ez a műsor nem jöhetett volna létre, ha nincs Pjotr Iljics Csajkovszkij és nincs a Hattyúk tava, ami a világ összes balett-növendékének talán azóta a legnagyobb szerepálma, amióta először bemutatták. Az pedig 1877 februárjának minden bizonnyal igen zimankós 17-ik napján volt, Moszkva városának Nagy (Bolsoj) Színházában. Szóval, már egy jó ideje. Aronofsky egész filmjét, annak teljes koncepcióját erre a világhírű s zenéjében jó néhány klasszikus világslágert tartalmazó balettre húzta fel. Súlypontjai, fordulatai, az egész dramaturgiája tökéletesen egybecseng a balettel – egy fiatal balerina tragikus végű vívódásának leszünk tanúi a filmben, hogyan küzd meg a Hattyúk tava itt összevont kettős főszerepének kihívásaival. A film plasztikusan és expresszív módon, szinte thrillerbe hajlóan sarkítva mutatja meg a balett-táncos (de egyben minden színész, operaénekes, efféle) művészi alkotómunkájának gigászi küzdelmét, mely jelen esetben fel is emészti a művészt: a gyökeresen kétféle nőtípus, a szűziesen ártatlan és a dévaj csábító minél tökéletesebb megjelenítésére való törekvés az elméje meghasadását okozza.

A film hatóanyaga azonban mégiscsak Csajkovszkij elementáris és bombasztikus zenéje, amely még ma is könnyedén tépi le az ember fejét, valamint a mainstream tömegfilmben először főszerepbe lépő klasszikus balett, melynek mozdulatai évtizedes, sőt évszázadnyi változatlanságukban tökéletesednek táncosról táncosra, szerepről szerepre. Az igazi Hattyúk tava természetesen jóval gazdagabb cselekménnyel bír, mint amit e filmben látunk, Aronofsky kidobált mindent belőle, amire nem volt szüksége. Erre utal a Vincent Cassel által telibe talált koreográfus film eleji mondata is: Le akarom csupaszítani a hattyúk tavát, le akarok ásni a legmélyére! Aronofsky a női főszereplőre koncentrál. Egy táncossal táncoltatja el (a filmbéli koreográfus) a szűzies Odette-et a gonosz varázsló Odilia nevű lányával, így próbálja feltárni a női lélek két végletét. A hagyományos filmes szcénák, melyek a színpadon kívüli történéseket mutatják, csupán színező és leíró jellegűek, a drámai forduló- és csúcspontok mindig a színpadon történnek, Csajkovszkij zenéjére s a Hattyúk tava vonatkozó részletével. Ekképpen, a Fekete hattyút felfoghatjuk egyfajta Hattyúk tava-mashupnak is. Persze, érdekesek azok a felvillanó szekvenciák is, melyek a balettkarban dúló féltékenykedéseket, szurkapiszkákat mutatják meg, érdekes az exbalerina anyuka balerina lánya-kapcsolat is (vö.: “jégszülők”), de ezek a film fősodrának csupán illusztratív, illetve díszítőjelegű elemei. A lényeg Nina küzdelme önmagával, a szereppel, szerepekkel. Natalie Portman megérdemli a jelölést érte, egy percig sem jutott eszembe, hogy milyen jól játssza a balerinát ez a Portman, hanem Nina Sayerset, az ifjú balerinát láttam. Hollywoodban imádják az ilyen sportteljesítményeket, csalódnék, ha nem lenne meg érte az Oscar. Az más kérdés, hogy magát, azt az óriási vívódást, annak súlyát már jóval kevésbé érzékeltem. De erre úgysem figyelnek sokan, mert kevésbé látványos, mint egy szép és kifejező mozdulat

Egyszóval, mondom, ügyes film ez, s ha Oscar-eső esetleg elmaradna, azt mindenképpen javára lehet írni, hogy határozottan ráirányította a reflektorfényt a tömegmédia által erősen fitymálkozva néhány bennfentes (orosz) sznob belügyének tartott klasszikus balettre, valamint a klasszikus zenére. Aki viszont a thriller hívószóra ülne be rá, az lehet, hogy hülyén néz majd a végén, és dühösen leművészfilmezi majd a Fekete hattyút – némi joggal, mert thrillernek valóban művészfilm. Művészfilmnek viszont thriller… Csajkovszkij azonban még mindig vitán felül kurva jó. Asanisimasa: 8/10

Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

20 hozzászólás a(z) Fekete hattyú (Black Swan, 2010) bejegyzéshez

  1. ChrisDry szerint:

    Egyetértek, többre nem jó, mert nem volt az a kimagasló kararzis, mint a Forrásban, vagy a Pi-ben vagy a Requiemben…, de Portman tényleg jó volt… Clint Mansel meg nem okozott csalódást a zenével.. 8/10 nálam is…

  2. _DelMare_ szerint:

    @ChrisDry: a Forrásnál mindenféleképpen jobb volt, és megmerem kockáztatni, hogy még a Requiem-nél is. mondom azt úgy, hogy még az idézőjelbe vett hype előtt láttam.

    @efes: nyilván lehetett volna még mélyebben ábrázolni a Portman poklát, de így még nem ment át annyira tipikusan Aronofsky-san elvontba. nekem pont emiatt a mértéktartás végett is tetszett.

  3. Visszajelzés: Hattyúk színpadon és vásznon

  4. Visszajelzés: Billy Elliot (2000) « asanisimasa

  5. Visszajelzés: Mit nézzünk ma a tévében? – Csütörtök | asanisimasa

  6. Visszajelzés: Mit nézzünk ma a tévében? – Kedd | asanisimasa

  7. Visszajelzés: Mit nézzünk ma a tévében? – Péntek | asanisimasa

  8. Visszajelzés: Mit nézzünk ma a tévében? – Hétfő | asanisimasa

  9. Visszajelzés: Mit nézzünk ma a tévében? – Szombaton | asanisimasa

  10. Visszajelzés: Mit nézzünk ma a tévében? – Csütörtök | asanisimasa

  11. Visszajelzés: Birdman, avagy a mellőzés meglepő ereje (Birdman, 2014) | asanisimasa

  12. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Péntek | asanisimasa

  13. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Szombat | asanisimasa

  14. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Hétfő | asanisimasa

  15. Visszajelzés: Mit nézzünk ma a tévében? – Szombat | asanisimasa

  16. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Szerda | asanisimasa

  17. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Szerda | asanisimasa

  18. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Vasárnap | asanisimasa

  19. irene430 szerint:

    ez lesz a mai estém műsora ( Miután felfedeztem, hogy nekem is van Prime 1 adóm.. Csak azok a reklámok !!!!!! )

  20. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Szombat | asanisimasa

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.