Halálos mélység (Pioneer/Pionér, 2013)

Mondják, hogy soha, senkinél ne firtassuk, honnan van az első milliója. Természetesen, olyan emberekről beszélünk, akik nagyon gazdagok, emellett (!) sikeresek, irigyeltek és még kedveltek is, mert jótékonykodnak, adakoznak vagyonukból, segítik a szegényeket, stb. Senki nem lett multimilliomos közalkalmazotti fizetésből, tiszta sor. De pioneer 1szélesítsünk egy picit a körön. Ma Norvégia az egyik legirigyeltebb bezzegország, nemcsak európai-, de világviszonylatban. A nem éppen kellemes időjárás ellenére kiváló életkörülmények, biztos szociális háló, jólét, gazdagság – nem is akarnak EU-tagok lenni, hiszen ők jól elvannak az Északi-tengeri olaj- és földgáztermelés gigantikus bevételeiből. Ez az idillikus állapot azonban csak a hetvenes évek közepe-vége óta áll fenn, azelőtt ez az északi ország egy tisztes, ám de nem túl gazdag, periférikus halászközösség volt, kis túlzással a világ vége. Erik Skjoldbjærg Pionér (Pioneer/Úttörő) című filmje éppen arról az időszakról szól, amikor elplántálódott a mai gazdagság magja, amikor elkezdődött az Északi-tengeri olaj- és gázbiznisz.

Mindenki ismeri a hatalmas, lábakon álló fúrószigeteket, látott már ilyeneket a tévében. Állítólag baromi jól lehet keresni rajtuk, baromi kemény munkával, amihez viszont még így is csak kihalásos alapon lehet hozzájutni. Nos, ahhoz, hogy e tornyokból a szárazföldre jusson az olaj, hosszú tengeralatti csővezetékeket kellett építeni, legtöbbször nulla fok közeli, sok száz méter mélyen. Ez a környezet nem igazán támogatja az emberi életet. E csővezetékrendszer megépülése, míg a megfelelően működő szerelési munkafolyamatok kikristályosodtak, gerjesztett néhány csúnya problémát – nos, éppen ezek Norvégia ma gazdagságának “első milliói”. Az súlyosan megbetegedett és lerokkant csővezeték-építő munkások ügye a brüsszeli bíróság előtt van, ennek egy szála pedig dramatizált formában itt kerül kifejtésre.

Skjoldbjærg filmje tulajdonképpen termelési thriller, ha szabad ilyen csúnya kifejezést használnom (szerintem alkotnom), hiszen tulajdonképpen egy tragikus végű munkahelyi baleset körülményeit próbálja feltárni. A több száz méteres mélységben való hegesztés komoly próbákat, felkészülést igénylő, rendkívül bonyolult és macerás munkafolyamat, melyet egy amerikai-norvég vegyescsapatnak kell megoldania. Az első éles merülésnél aztán történt valami és az egyik norvég búvár holtan került a vízfelszínre. Testvére, aki szintén lent volt az esetnél, érzi, hogy nem egyszerű baleset történt, azonban abban a pillanatban ő elvesztette az eszméletét. Egyszerre nyomasztja saját felelősségének tudata és a gyanú, hogy a balesetben bizonyos külső tényezők is pioneer 2közrejátszhattak… Ez utóbbinak kiderülése nem érdeke sem az amerikai félnek, sem az egész olajprojekt vezetőségének.

Az igen nyomasztó, klausztrofób jelenetekben természetszerűleg bővelkedő film igen pontosan, szinte dokumentumszerűen idézi meg a hetvenes évek második felének hangulatát, azonban éppen ez az aprólékosan kivitelezett korhitelesség fosztja meg a thriller elvárt izgalmától. Míg maga a felvetett probléma igen érdekes, sokféle irányba (környezetvédelem, gazdaság, gazdaságpolitika, stb.) elkalandozó asszociációkat gerjesztő, a cselekmény néha bizony unalmassá válik, ahogy ez a szerencsétlen Petter nevű kisember (Aksel Hennie) rohangászik az igaza után a kikötőben és a tengeralatti munka laboratóriumában, nyomában a gaz kapitalisták elvtelen szolgáival, és a cinikus amerikai riválisokkal. Személyes tragédiája nem jön át a képernyőn. Az a bátortalan, ám ennek ellenére igencsak didaktikusan “zöld” rendezői vörös farok, mely ott fityeg a film végén, már nem ront semmin. A probléma megjelent, elgondolkodtunk rajta, szomorú, de mit tehetnénk? Norvégia mindennek ellenére és éppen ezért, köszöni, jól van. Asanisimasa: 5/10

Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.