Teheráni tabuk (تهران بابا, Tehran Taboo, 2017)

Rotoszkóp technikának nevezik a filmgyártásban azt az eljárást, amelynek során élőszereplőkkel eljátszatott jeleneteket rajzolnak át kockáról kockára. Ez a technika szinte egykorú a filmmel, mint műfajjal, hiszen bizonyos Max Fleischer 1915-ben alkalmazta azt először. Lényege az volt kezdetben, hogy minél élethűbben mozogjon a rajzfilm szereplője, minél valóságosabbnak hassanak gesztusai, tulajdonképpen legyen a rajzolt figurának személyisége. Azonban az animáció azóta rengeteget fejlődött, és ma már elég nehezen indokolható, ha egy filmes rotoszkóp technikával alkotja meg animációs filmjét, hacsak azzal nem, hogy az adott mai alkotó így akar “kamuzni”, elhazudni bizonyos idő-, pénz- és rajztudásbeli hiányosságokat. Ennek részben ellentmond az, hogy a rotoszkópos eljárás is baromi munkaigényes technológia és olcsónak sem mondható.

Persze, arról sincs szó, hogy például Richard Linklater (Kamera által homályosan), Ari Folman (Libanoni keringő) vagy Zack Snyder (300) bármit is elhazudtak volna igen sikeres filmjeikkel, ők saját művészi céljaikra -a valóság brutalitásának absztrahálására, vagy a valóság és a képzelet viszonyának ábrázolására- használták a rotoszkópos animációt. Az iráni Ali Soozandeh viszont nyilvánvalóan meg akart valamit úszni azzal, hogy Teheráni tabuk című filmjét “megrotoszkópizálta”. Hogy mit, az viszont benne van film címében: a film tabukról beszél, ami a mai Iránban túlzás nélkül főben járó bűn. Egy jelenetben látjuk is, ahogyan a háttérben három alakot nyakuknál fogva akasztanak egy sima Kato Berger daruval a bámészkodó tömeg feje fölé. Soozandeh azért rajzolta meg amúgy élő szereplőkkel leforgatott filmjét, hogy őket és magát, a filmet így védje meg az iráni cenzúra halálos ítéletétől.

A történet hősei amúgy teljesen normális fiatalok, akik mindössze élni szeretnék életüket. Egyikük férje drogfogyasztás miatt ül börtönben, s mivel az iszlám iráni válfaja nem igazán tolerálja az így egyedül maradt nőket sem, a nő prostitúcióra kényszerül (persze, azzal nincs semmi baj, hogy kuncsaft akad a szolgáltatásra bőven). Másikuk egy hirtelen adódó éjszakai kaland következtében marad “úgy”, miközben vőlegénye csakis szűz leányzót vesz el feleségül. Értelemszerűen létezik illegális szüzesség-visszaállító műtét, csak éppen igen nehéz azt megtalálni. Valaki csupán saját zenéjét szeretné játszani, ám azt bűnös, nyugati hatásúnak bélyegzi az iszlám bíróság. Mindeközben látjuk a teheráni hétköznapokat, ahogyan a magukat szigorú erkölcscsőszként előadó hatalmasságok civilben drogoznak, nőket tartanak, ahogyan mindenütt tombol a korrupció és a bigott vallásosság leple alatt rohad minden. Sex&drugs&rockandroll in Iran, de az uralkodó rend elleni nyílt lázadásról nem lehet szó, ugyanis könyörtelenül lesújt arra, aki fellebbenti a leplet. Érthető, hiszen alatta nincs semmi, amivel büszkélkedhetni lehetne. Lázadás hiányában a normális lelkeknek föld alá, falak mögé kell bújniuk, hogy normálisan létezhessenek, odakint túlélésük kulcsa a hazudni tudás. Aki erre képtelen, az halott. Aki ennek ellenére is szabad akar lenni, odakint, nyilvánosan, az is halott. Teteme felett bámészkodó tömeg értetlenkedik.

Soozandeh így német-osztrák koprodukcióban készítette el a filmjét, mely azért így is igen bátor vállalás és talán még szobor is járna érte egy boldogabb, szabadabb világban – persze, ahogy a dolgok állnak, lehet, hogy nemsokára mi is csak rajzolhatjuk magunknak a szabadságot. 8/10

Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.