Cseh Álom (Cesky Sen, 2004)

A dokumentumfilm, mint műfaj célja eredetileg valamilyen történelmi, társadalmi, gazdasági vagy akár kulturális folyamat hiteles nyomon követése, ábrázolása, rögzítése. Ez azonban feltételezi azt, hogy időben az ábrázolt esemény megelőzi, de legalábbis egyidejű a filmmel, és a viszonyrendszereket tekintve az események miatt van a film, nem pedig fordítva. Így Vit Klusák és Filip Remuda filmje nem tekinthető dokumentumfilmnek, hiszen a benne ábrázolt események azért keletkeztek, hogy benne legyenek a filmben, tehát a jelen esetben a film miatt és okán történik az, amit láthatunk.

Valószínűleg ezt a gondolatmenetet az alkotók is végigpörgették magukban, hiszen jó előre, még a főcím alatt definiálják filmjük műfaját: ez egy filmes valóságshow. A két fiatal cseh filmes főiskolai vizsgafilmjét látjuk, amely egy társadalmi kísérletet készül dokumentálni: milyen hatással van életünkre a reklám. A koncepció hasonló a kereskedelmi televíziókból ismert valóságshow-k alapötletéhez, az alkotók kitalálnak egy szituációt, megkeresik hozzá a szereplőket, bekamerázzák a helyszínt és figyelik, mi fog történni. Klusák és Remuda ötlete az volt, hogy mint azt el is mondják a filmjük elején, le szeretnék filmezni hogyan manipulálják az emberek fogyasztási magatartását az ebben érdekelt gazdasági körök a marketing, a reklám és a média eszközeivel. Első lépésként egy valóságban is működő marketing-iroda segítségével megterveztették egy általuk kitalált, nemlétező üzletközpont komplett, professzionális üzleti bevezetését. Kitaláltak egy márkanevet (Cseh Álom), logót, grafikát és üzleti-himnuszt, világítóplakátot, mindent, amit mi is ismerünk lakóhelyünkről, a tévéből. A két alkotó stylistok, fodrászok, pszichológusok és más kommunikációs szakemberek segítségével felvette a “fiatal üzletemberek” jólismert Hugo Boss-imázsát, saját maguk bőrét víve ezáltal a szó szoros értelmében vett vásárra. Profi reklám-kreatívok segítségével megalkottak egy zseniális, és utólag hatásosnak is bizonyuló negatív reklámkampányt, amelynek lényege a terméktől, tehát a Cseh Álomtól való elrettentés volt. Ne gyere be! Ne vásárolj nálunk! (Az átverés tehát kizárva!) Ilyen és ezekhez hasonló szlogenekkel hirdette magát a fantomáruház, a tömeg persze hisztérikusan reagált: a nyitás napján több ezer ember áll a kietlen külvárosi ipari parkban nejloncekkerekkel és bevásárlókocsikkal felszerelkezve, és vágyakozva néz a Cseh Álom felé, ami a valóságban persze csak a legelőn kifeszített, színes vászon, azonban kiváló marketinggel és kiváló grafikával…

A néző számára eddig a pontig a film lassacskán folydogál, nem történik benne semmi különös. Az a néző, aki egy dokumentumfilmre beül, annyira már be van avatva a globális médiamechanizmus működésének “ördögi” részleteibe, hogy ne legyintene e kockákat látva: persze, persze, így megy ez nálunk is, így megy mindenhol. Legyintünk az öntelt, magát (talán jogosan?) mindenhatónak képzelő reklámguru cinizmusára, nevetünk a pénzsóvár, mindenkinek megfelelni akarók igyekvő tehetségtelenségén, kuncogunk a várható és előrelátható végkifejleten, mégis amikor a megnyitóünnepségen átvágják a szalagot, ahogy a többezernyi ember futva ered a távolban sejlő Cseh Álom felé, keresztül a bogáncsos, tüskés-gazos legelőn, az szívszorító. Katartikus. Fut, bukdácsol a tömegben mindenki, reprezentálva van a teljes cseh társadalom, csecsemőtől nyugdíjasig. Fut mindenki valami felé, amely messziről úgy tűnik, maga a boldogság. Hiszen azt mondták a tévében, a rádióban, az újságokban és a gangon. És tökéletes a döbbenet, amely az elsők arcán látható, akik elérték a célt. Közben a két alkotó csendben balra el…

Céljukat elérték, megmutatták mire képes egy jól megkonstruált marketingkampány, mekkora ereje van a reklámnak. Azonban akár akarták, akár nem, a film bizonyos, a csehek EU-csatlakozásával kapcsolatos aktuálpolitikai felhangjai őket is szépen belehúzta egy másik, valóságos kampányba, így akár róluk is készülhetne (készült?) egy leleplező és szembesítő filmes valóságshow. Filmjük, a Cseh Álom azonban ezzel érvényét nem veszti, sőt éppen ellenkezőleg. Így tökéletes.

Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.