Gran Torino (2008)

Nos, a 79 évesen is az egyik legtökösebb filmrendező tavalyi évben már második filmjében nyúl a néző hóna alá, fogja meg a gatyáját hogy jól belerázza. Az Elcserélt életek díjakra vár, a Gran Torino eleddig csendben fut, szerintem pedig ez a jobbik film. Ha lehet egyáltalán rangsorolni két kurva jó film között. Azon már fenn sem akadok, hogy Clint Eastwood A Nincs bocsánat óta nem csinált rossz filmet, azelőtt meg olyanokat, mint a Dirty Harry-sorozat, meg a Dollár-trilógia (Sergio Leone)…

Általában igencsak zokon venném, ha ilyen-olyan filmesek gatyába akarnának rázni, szinte Eastwood az egyetlen, akitől elviselem. De ez a faszi az egyetlen, akinek a filmjei mindig szólnak valami fontos dologról, mindig klisémentesen, de mindig a mainstream (ergo közérthetőség) keretein belül. Nagy mesegép az öreg, a szó jó értelmében, de van is mit mesélnie. Nincs gond a színészekkel se, könnyen szót ért velük, tekintve hogy ő is színész. A mai tanfolyam tárgya a rasszizmus, valamint az önfeláldozás. Két egyszerű téma, hmmm…

A film főszerepét maga Clint bácsi vállalta magára, egy temetésen kezdünk, ahol a nyakas, tipikusan korlátolt, provinciálisan gondolkodó hajdani koreai veterán feleségét temeti. Walt (Clint) az a pasas, akinek kertjében lóg a csillagsávos, aki csak amerikai kaját eszik, amerikai kocsival jár, magasról néz le mindenre, ami nem amerikai. De Walt alapvetően tisztességes, bár egy mocskos szájú, mogorva vénember, de ember. A szomszédjába egy népes hmong család költözik, akik a legkevésbé nem amerikaiak, de még csak angolul se nagyon beszélnek. Walt kezdetben mogorva elutasítással vesz róluk tudomást, de néhány, egyéb afro-, és latin-amerikai etnikumokkal történő affér után érdekes barátság kezd kialakulni közte, valamint Thao és Sue, a hmong testvérpár között.

Temetésen is végződik a film, addig azonban sok minden történik e komor keretben. Walt humánus énjének felülkerekedése mogorva és xenofób alantasán, a valódi és igazi áldozathozatal, amit a templomon és a vallás előírásain kívül hoz meg, és az igazságtétel, amelyet mégiscsak vallásos értelmében lehet a maga teljességében felfogni. Ennek ellenére, bár templomi ravatalnál zajló szertartással kezdődik és végződik a film, közben is előkerül több alkalommal a pap, ám ahogy Walt minden alkalommal nyersen elzavarja őt, egyértelmű, hogy nem teológiailag, hanem inkább valamiféle mindenen felül lévő, ökumenikus humánum tiszta erkölcsében értelmezendő a film. Még az utolsó kép ellenére is.

Persze, lehetne kötözködni is, hiszen a forgatókönyv azért nem teljesen “sima”. Például Walt túl gyorsan tudja le a tipikus fehér-amerikai fafejűségét és kerül közel a hmongokhoz, a mexikói és fekete gengszterek is mintha túl könnyen nyugodtak volna bele, hogy ma nem nyerhetnek, de Eastwood lendületből veszi az akadályokat. Ahogy magára vonja a néző figyelmét, egyértelmű, hogy itt rá kell figyelni. Meg a két “éjzsienemöriken” tehetségre, Bee Vangra (Thao) és Ahney Herre (Sue). A szkript zökkenőinek elsimításában sokat segítenek a remek dialógok, a Walt Thao-t illető “zippzárfejű” jelzőjén azóta is röhögök, bár nem igazán értem, honnan is jön ez… A kemény szövegeken, némi véren és brutalitáson túl, igen meleg emberi pillanatokban is dúskál a film, mely jó ritmusban, egyáltalában nem egy 79 éves tempójában szalad előre a meglepően felemelő és torokszorító végkifejletig, mellyel egyértelműen tanít bennünket arra, ami igazán fontos: embernek lenni. Állítólag Clint Eastwood utolsó színészi jelenléte ez a film. Már csak ezért is: 10/10. Íme, a 72-es Gran Torino, majdnem olyan, mint ebben a filmben:

Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

42 hozzászólás a(z) Gran Torino (2008) bejegyzéshez

  1. kaamir szerint:

    Sztem is 10/10 – idáig messze az év legjobbja. Sok mindenről szól, de Eastwood valahol mindig arról beszél, h mi az amiért igazán érdemes élni, és meghalni. Ebben a filmben különösen gyönyörűen teszi mindezt.

  2. efes szerint:

    @kaamir: Nézzétek meg a Hajrá boldogságot! Tök szép az újságotok, holnap átolvasgatom..

  3. kaamir szerint:

    @efes: Köszi! A Hajrá boldogság tervbe van véve 🙂

  4. Lemúr Miki szerint:

    Én ettől a filmtől a trailer alapján sokkal többet vártam, egy tökös, odabaszós, hiteles filmet (mint az Unforgiven). Erre kaptam egy nyálfolyamot.

    Nem azért, én nagyon bírom az öreget, még mindig nagyon keményen tud nézni, de azért ez már nem az igazi. Az a morgás pedig nevetséges, mintha elfelejtett volna játszani.

    Már a Millió dolláros bébinél is látszott, hogy átmegy szentimentálisba a kivénhedt kowboy, de amit ebben a filmben művelt, az határos az öregkori elhülyüléssel.

    A végén a mamlasz sárga gyerek elporzik a Gran Torinóval a naplementébe? Hagyjuk már! Ennyire didaktikus, szájbarágós filmet nem is láttam az utóbbi években, pfuj.

  5. efes szerint:

    @Lemúr Miki: nyálfolyam az legfeljebb az, ami belőled jön, ha hánysz. Azért hörög, mert halálos beteg, kb. tüdőrákos.

    Most mit akarsz? Lőtte volna szét a sárgák fejét, mint egy trottyos akcióhős? Na, komám, az lett volna igazán nyálas, de főleg sablonos. Ezzel a Krisztus-akcióval “baszott éppen oda”. De ha téged nem, akkor maradj meg a lövöldözős akcióknál…

  6. indeus szerint:

    riszpekt. nagyon jó a film, de jó ez a cikk is.

  7. koimbra szerint:

    Nagyon jó film lett, Eastwoodnak végig olyan a hangja, mintha előtte a beszéde átment volna egy sajtreszelőn.

  8. kk_kk szerint:

    @kaamir:
    Csak ne várj tőle túl sokat… nekem nagy csalódás volt, a beharangozások és áradozások után.

  9. Storyteller szerint:

    Miért, Piszkos Harry-t vártatok? Szerintem egy kibaszott tökös bosszúfilmet csinált Mr. Eastwood. Jaa, hogy nem vitte magával az M1-et, a Colt1911-et meg a Magnumot? Istenkém, hát majdnem nyolcvan éves!

  10. Caris szerint:

    zippzárfejű:

    “Zipperhead: A racial slur coined by US soldiers during Korean War because if Asians were shot in the head with high-powered weapons, their heads would split as if you unzipped them.”

  11. pixelatedbear szerint:

    Imádom Clint Eastwoodot, de ez most nekem se.

    A posztban azt írod -sőt, kiemeled- hogy mindig klisémentesen dolgozik az öreg… Hát, ekkora sallangos-sablonos-sztereotíp karaktererdőt rég láttam egy filmben.

    A fekete gyerök mi, ha nem Tupac-utód, az ázsiai fiatalok is nyilván nagyongengszterek akik nyilván MINDEN pillanatot megragadnak a mások basztatására-molesztálására, és az öreg ázsiaiak meg nyilván rettenetesen tradicionálisak, olyannyira, hogy raklapszám viszik az ajándékot a rasszista szomszéd ajtaja elé…

    ááá. gyerekek ez béna. És akkor még nem szóltam az ismét klisészámba menő nagyontirpák tinédzserribanc onokáról a számító vejről, meg a buta dialógusokról…

    Ha nem Clint Eastwood fémjelezte filmről lenne szó, mindenki röhögne a kliséhegyektől.

    Mégegyzer: imádom Clint Eastwoodot

  12. hotten totta szerint:

    A film és a cikk is nagyon jó. Eastwoodot nagyra tartom, viszont szerintem rendezőként és filmzeneíróként nagyságrendekkel jobb mint szinészként. Egy korabeli bonmot a pályakezdő Eastwoodról, még spagetti western hős korából: Eastwood két karaktert tud hozni: Kalapost és kalap nélkülit.

    Nos azóta sokat fejlődött, nekem különösen a két uccsóban( mint szinész)a millió dollárosban és ebben tetszett, mint a régi USA értékeket ápoló csökönnyös vénember, aki azért produkál egy-egy jellemfejlődést, de ha megnézzük mondjuk a ’93-as Célkeresztet, akkor tűnik fel, hogy John Malkowichtól szinészként nagyságrendekkel “kisebb.”

    Viszont respect az öregnek, hogy világéletében sztárallűrmentes, alázatos vérprofi volt, aki mindig maximálisan odateszi amit magából ki tud hozni és nem szállt el se valami scientomókus, se más hókuszpók irányba és róla el tudom képzelni, hogy képes egy átlagembert végighallgatni és átérezni a problémáit.

  13. Riki_ szerint:

    Kár volt elolvasnom… spoiler hegyek 😦 nulla figyelmeztetés 😦

    felőlem csinálhatjuk magyarosan, tele spoilerekkel, de akkor legyen figyelmeztetés. Itt az internet, látjuk, olvassuk, hogyan kéne ezt (értsd, külföldön, spoilerek nélkül vagy figyelmeztetéssel), de itthon valahogy nemigen bírjuk megcsinálni. Olyan nehéz ezt? Tényleg?

  14. Ezt a filmet még nem láttam, így hát bármi lehet. De az eddigi filmjei kapcsán “klisémentességről” beszélni egy vicc.

    Egyébként szerintem a film értékéhez semmi köze a klisékhez. A ponyvaregény kizárólag kliséből épült fel.

  15. efes szerint:

    @koimbra: Ugye? :))))

    @Storyteller: épp ez a legnagyobb poén a filmben, hogy nem vitte. 🙂

    @Caris: Köszi!!!

    @pixelatedbear: a klisét nem az ilyenekre szoktuk alkalmazni. Klisé az, ami a kifejezetten zsánerekben, tehát krimiben, thrillerben, horrorban pornóban minden egyes produktumban megjelenik. Tehát, például: krimiben nincs tökéletes gyilkosság, a gyilkos mindig vét valami hibát, ami a végén kiderül, a horrorban mindig felfelé menekülnek, miközben tudjuk, hogy ott csak a tető van. A pornóban a végén mindig a nő arcára élveznek, stb., stb. Itt ilyesmiről szó sincs. Az pedig, hogy valaki a klisékkel játszik, megforgatja őket, de semmi szín alatt nem a bevett, közhelyes értelemben használja őket, az kifejezetten az érdekes, innovatív kategóriába tartozik. Nálam, legalábbis. Szerinted a hagyományőrző hmong kisebbség, az echte fehéramerikai kertvárosban kliséerdő? Szerintem akkor ne nézz több filmet, mert már az agyadra ment… 🙂

  16. efes szerint:

    @Riki_: Mégis, mi spoileres itt? Szvsz a végkifejlet nincs lelőve.

  17. efes szerint:

    @hivatal.blog.hu: Köszi, Clint bácsi nevében is.:)

  18. efes szerint:

    @Az igazi Svarc Enegger: ja régebben, pl a Dirty Harry esetében, meg egyebekben lehetett beszélni klisékről, mondjuk azt: filmes közhelyekről, de itt is el lehet merengeni azon, hogy aki valamit először alaklmaz, mint Harry bazi nagy Magnumja, a jó cowboy poncsója, szivarkája, stb., stb, az biztos, hogy közhely? Hiszen ő volt az első, aki ezt használta! Az öreg későbbi filmjeiben pedig kifejezetten klisékerülően fogalmaz, de ha alkalmaz is bizonyos kliséket, azokat mindig vagy idézőjelbe helyezi, vagy továbbgondolja, jobban kibontja, hogy az már nem klisé többé. Anyway, klisékről csak tiszta műfajú zsánerfilmek esetében lehet beszélni, Clint Eastwood késői filmjei, mondjuk a Nincs bocsánattól kezdve, pedig nem tiszta műfajú filmek.

  19. Lemúr Miki szerint:

    Hát, nem tudom. A morgás röhejes volt, a film kicsit didaktikus, szájbarágós, hatásvadász. Jobbat vártam.

  20. pancho_sanza szerint:

    Ez egy jó film, amelyben nem nagyon van olyan karakter, akit ne láthattunk volna már. Azonban pont attól zseniális, hogy a klisék valahol nem határolják be előre a végkifejletet. Sőt a következő öt percet sem.

    SPOILER VESZÉLY!!!

    Vétség miatt az áldozatnál munkára fogott gyerek. A “Sophia Loren”-es szomszéd nője mindig zöldebbre hajazó vénasszony. Az elidegenedett család, a makacs és a világot utáló (nem is értő) öregúr, … stb.

    Mégis ki tudnak törni a szereplők a rájuk szabott kliséből, elég ha csupán a főszereplő gyónás közben bevallott bűneire gondolunk. Meg arra, hogy mit vártál.

    Ennyit a klisékről, bár ha mindenképpen akarok mondani egyet, amely Eastwood pályafutását végigkíséri, akkor csak annyit írnék ide:
    Jó emberek pedig vannak!

  21. molinarin szerint:

    @Az igazi Svarc Enegger:
    Teljesen más, ha a kliséket úgy használják, ahogy vannak (komolyan veszik őket), vagy paródiaként. A Ponyvaregény paródia. Tehát nem összehasonlítható ezzel.

  22. VicGilson szerint:

    Kezdem az elején 🙂
    Clint Eastwood 78 éves. A 79-et május 31-én fogja betölteni. Addig kijár neki a 78 🙂
    Ez a kisebbik probléma 🙂

    A nagyobbik az, hogy valamit nagyon félreértettetek (a poszt írója, és a kommentelek egy része is). Eastwood karaktere NEM rasszista. Egy mogorva, magánakvaló, megkeseredett, egyedül maradt idős ember. Történetesen koreai veterán – de NEM rasszista.

    Éppen ettől válik elfogadhatóvá és hitelessé a karakter. Egy 73 éves (mert a filmben Kowalski ennyi idős) ember nem fog néhány hét alatt kőrasszistából egy ázsiai származású srác mentorává és apamintájává válni.

    A fekete srácok, akikkel összefut, és kicsit helyrerakja őket pedig nem gengszterek, hanem lazacsákók. Ők lehet, hogy azt hiszik magukról, hogy kemények, de valójában nem azok. Ha tényleg gengszterek lennének, szétkapnák az öreget.
    De nem azok.
    Bármilyen meglepő: Amerikában sem járkál minden ember két pisztollyal, és nem minden huszonéves fiatal vérprofi, rezzenéstelen arccal gyilkolni képes bűnöző.

    A film inkább sablonos, nem klisékkel teli – de az értékét nem ez határozza meg. Nemigen van olyan film, ami sablonoktól mentes. Valami minden filmben benne van: szerelem, vagy halál, vagy betegség, vagy valami.
    Teljesen hiteles, egyáltalán nem szájbarágós (kivéve a végén egy pillanatig), Eastwood játéka pedig zseniális.

    10/10

    Ezeket leszámítva a poszt jó 🙂

  23. koimbra szerint:

    Egy helyen bicsaklik meg az egész, mikor Eastwood nem rugdossa hazáig a sárgákat, mikor elkezdik hozni a sok cuccot a házához, ezek után pedig el kellett volna aknásítania a gyepét. 🙂

  24. efes szerint:

    @VicGilson: szerintem, aki cippzárfejűzik, az kb. olyan mint biboldózik, zsidrákozik, kokerózik, szőröstalpúzik és hasonlók. Tehát rasszista, így Walt is rasszista. Vagy ha tetszik, szalonrasszista, amely fehér, keresztény amerikai családok túlnyomót többségére jellemző, pont azokra, akik jellemzően az e filmben is látható kertvárosi övezetben élnek. Ahol pl. egyáltalán nem bevett dolog, hogy feketék, ázsiaiak élnek, tehát ez SEM klisé. 🙂 Amúgy kösz.

  25. VicGilson szerint:

    @efes: Igen, talán a szalonrasszista a megfelelő kifejezés. Van azért Kowalskiban egy jó adag ellenérzés mindennel/mindenkivel szemben, aki/ami nem amerikai. De azt fenntartom, hogy nem igazi fajgyűlölő.

    Egy biztos: engem teljesen magával ragadott a film. Majd’ 79 évesen ilyet letenni az asztalra… Nem sok olyan film van, aminek a végén kimorzsoltam egy-két könnycseppet a szememből. Ennek a végén igen.
    Eastwood egyébként is gyerekkorom óta nagy kedvencem (elfogult is vagyok vele szemben 🙂
    Nem tudom vannak-e félistenek, de Clint Eastwood nagyon közel jár ehhez a titulushoz 🙂

  26. mustang szerint:

    Ez a rasszista dolog kicsit el van ám túlozva. Én nem nevezném rasszistának feltétlenül azt, aki harcolt a koreaiak ellen, tehát van fogalma róla, hogy milyenek, hogyan élnek, esetleg alacsonyabb rendűnek tartja őket saját magánál. Én azt tartom rasszistának,-és lehet, hogy ezzel egyedül vagyok – aki mindenféle előzetes információ, tapasztalat nélkül bemondásra elhiszi másoknak, hogy egy embercsoport ilyen meg ilyen. Gonosz, koszos, lop, csal, hazudik, stb. Az az én szememben más besorolás alá esik, ha valakinek VAN fogalma arról, mit beszél, ismeri az adott embercsoport elegendő számú tagját ahhoz, hogy valamilyen véleményt formáljon róluk, tehát nem alaptalanul ítél, hanem tapasztalatok alapján véleményt formál. A kettő bizony nem ugyanaz. Azt nem tudhatjuk -legalábbis a filmből – hogy a koreaiak milyen emberek. Ha a csulázó (bocsi) vényasszonyról vesszük a példát, lehet, hogy Walt többet látott, mint mi.

    Amúgy a film nagyon jó, egyetértek azzal, hogy bizonyos klisék nélkül már nem lehet filmet csinálni egyáltalán, mert már majdnem mindent elmondtak előttünk, csak máshogy. Jó filmet úgy lehet csinálni, ha újszerűen közelítünk meg egy témát.

    Az írás tetszett, gratula.

  27. Visszajelzés: Azután – Hereafter (Hereafter, 2010) « asanisimasa

  28. Visszajelzés: Harry Brown (2009) « asanisimasa

  29. Visszajelzés: Mit nézzünk ma a tévében? – Szerda | asanisimasa

  30. Visszajelzés: Mit nézzünk ma a tévében? – Péntek, Mindenszentek | asanisimasa

  31. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Kedd | asanisimasa

  32. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Vasárnap | asanisimasa

  33. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Hétfő | asanisimasa

  34. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Csütörtök | asanisimasa

  35. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Hétfő | asanisimasa

  36. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Péntek | asanisimasa

  37. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Kedd | asanisimasa

  38. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Péntek | asanisimasa

  39. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Péntek | asanisimasa

  40. Visszajelzés: A csempész (The Mule, 2018) | asanisimasa

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.