Körberajzolva (Je fais le mort, 2013)

Most a hasamra ütök és azt mondom, hogy sehol a világon nem készül annyi vígjáték, mint a franciáknál. Ez nyilván nincs így, de valamiért a legtöbb mozinézőben az ugrik be, ha francia film, akkor valamilyen komédia. Ez is hülyeség, mert mi van akkor a hetvenes évek ködös, ballonkabátos, cápa-Citroënes, cigarettafüstbe burkolózó krimijeivel, a hatvanas évek francia új hullámával, az körberajzolva - francois damiensötvenes évek lobogó inges, kardozó kalandfilmjeivel, miközben volt Fernandel, Louis de Funes és a seregnyi többi francia nevettető, akik Moliére-től és a vásári csepűrágástól eredeztetve mindig is komédiákat gyártottak. Ez van. Megint egy francia komédia, mely ezúttal a klasszikus “who done it?”, azaz “ki a gyilkos?” típusú krimi elemeit keveri a kétbalkezes, szerencsétlen kisember vs. ártatlan, de tűzrőlpattant menyecske-féle romantikus, szerelmi vígjáték kliséivel.

A Körberajzolva című film azonban mégsem mondható lejárt lemeznek, ugyanis akad benne néhány eredeti momentum, néhány tényleg vicces poén, szórakoztató karakter, ami azért adhat okot reményre (például egy majdani tévésorozathoz). Eleve ötletes a fő karakter, Jean Renault, a hajdan szépreményű, mára azonban lecsúszott színész, akinek csak a neve hajaz a valódi nagy filmsztárra, körberajzolva - francois damiens és géraldine nakache2Jean Renóra (kitűnő választás a szerepre a belga François Damiens, aki lényének természetes kisugárzása már önmagában adja a figurát…), mára jobbára csak megalázó reklámfilmekben kap szerepet, vagy már azokban sem – ezért vállalja el a szintén megalázó, napi 350 eurós (itt egy elnyomott káromkodás hangzott el) megbízást, melynek során a rendőrség felkérésére egy gyilkosság bírósági rekonstrukciójában kell alakítania az áldozat hulláját. Jean azonban képtelen elnyomni fel-felbuggyanó, elfojtott kreatív énjét és hajdani, filmgyártási tapasztalatait felidézve, beleszól a bizonyítási eljárásba és a nyomozásba, minek következtében, természetesen, megoldja a bonyolult esetet. A minden lében kanál, olykor kifejezetten kellemetlen, meglehetősen tahó humorú Jean úgy mozog a nyomozásban, mint elefánt a porcelánboltban, ami kezdetben jó az elkövetőnek, de nem tetszik az eljárást vezető fiatal bírónőnek (Géraldine Nakache). Később aztán fény derül, megenyhül és elnyeri, ahogyan az egy ilyen filmben kötelező.

körberajzolva - francois damiens és géraldine nakacheJean-Paul Salomé, a film rendezője szerencsére nem akar mást, mint szórakoztatni, ami hellyel-közzel sikerül is neki. Jean bumfordi személyisége, valamint az általa közvetített, filmes utalásoktól és kiszólásoktól hemzsegő poénok elviszik a filmet, még akkor is, ha a krimi-szál nem túlzottan érdekes, még akkor sem, ha a helyszínül szolgáló, idény előtti alpesi táj, a még kihalt sícentrumokkal, de már teljes díszkivilágításban önmagában is elég lidérces hangulatot áraszt (lásd Bíbor folyók, vagy Ragyogás). Főleg a film második felére kinyílik Jean partnernője, a bírónő is, pajkosan villogó fekete szemeiben én látok fantáziát, főleg egy későbbi krimisorozatra. Ahhoz azonban ennél lényegesen pörgősebbre írt sztorik kellenének, de a két fő karakterben meglévő tartalékok, valamint a köztük lévő dinamika engem megvett. Az átlagnéző számára a karácsonyi nyáltengerben egy viszonylag szórakoztató alternatíva lehet ez a film.

Asanisimasa: 5/10

Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Egy hozzászólás a(z) 0ejegyzéshez

  1. Visszajelzés: Válás francia módra (L’ex de ma vie, 2014) | asanisimasa

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.