Mrs. America (TV Mini-Series, 2020)

Rengeteg aktuálisa van ennek a kilenc részes minisorozatnak. A legfrissebb ezekből talán Ruth Bader Ginsburg szeptember 18-án bekövetkezett halála. A 87 éves korában, több mint húsz (!) évnyi rák ellen folytatott küzdelemben alulmaradt hölgy az amerikai Legfelsőbb Bíróság legendás, megkerülhetetlen alakja volt, akinek elévülhetetlen érdemei vannak a női- és melegjogok érvényre juttatásában. Hogy mekkora tekintélye volt Ginsburgnak az amerikai közéletben, kiválóan mutatja, hogy a politikailag tőle még legtávolabb állók is sietve rótták le tiszteletüket ravatalánál. Ő is feltűnik a sorozatban, igaz, csak egy-két villanásra, egy félmondat erejéig, viszont életművének szerves része mindaz, amiről a sorozat tulajdonképpen szól.

A Mrs. America ugyanis az amerikai nőjogi mozgalmak hetvenes évekbeli történetét meséli el, fókuszban a ’68-as diáklázadásokban és a hippik szexuális forradalmában megerősödött, radikális, balos szellemiségű feminista mozgalmak és a konzervatív, jobboldali háziasszonyok receptcserélő- és hímzőköreiből egységfronttá kovácsolódott szövetségének -túlzás nélkül- öldöklő harcával. Teszi mindezt aprólékos, dokumentarisztikus hűséggel, a frizuradivatok diverzitásának társadalomspecifikus bemutatásától a geometrikus mintájú dzsörzépulcsikon keresztül az élő tévéműsorokban való láncdohányzásig – de főleg az események, a benne résztvevő személyek hiteles megjelenítéséig. Hús-vér figurákat látunk, és nem csak azért, mert valóságos személyekről van szó. A sorozat alkotói komoly energiát fordítottak arra, hogy a szemben álló felek, a harcos, vibráló intellektusú feministák és a családi békéjük unalmas biztonságáért aggódó, konzervatív családanyák környezete, motivációi kellő részletgazdagsággal jelenjenek meg. Hovatovább, a sorozat emblematikus producere, a liberális meggyőződéséről közismert Cate Blanchett nem akárkit, mint az amerikai antifeminizmus élharcosát, a kőkonzervatív, “libsifaló” Phyllis Schlaflyt alakítja – pazarul. Annyira pazarul, hogy világosan látjuk a konzervatív oldal feminizmussal szembeni érveinek ellentmondásosságát, de ezzel együtt meg is tudjuk érteni azokat (már “libernyák” szemszögből). És vice versa.

Tehát, a feminista propaganda billogját sem lehet rásütni a sorozatra, hiszen metsző a cselekmény erre vonatkozó kritikai éle is. Plasztikusan látjuk, hogy olvad szét egymással is rivalizáló, folyamatosan megsértődő, veszekedő, tevékenységükben egymásban is ellenséget találó kis csoportokra a kezdetben egységes feminista mozgalom, miközben egy okos, tehetséges nő vezetésével nő egységességében még félelmetesebb tömbbé a másik oldal részéről bigottnak, avíttnak tartott elveket valló ellenfél. De a sorozat a politikatörténeti dokumentumdráma mellett biztosan hozza a politikai dramedyk elvtelen, haszonelvű alkukban, árulásokban, intrikákban, konspirációkban és átverésekben gazdag motívumkészletét is, ami a remek forgatókönyvnek hála, a talán száraznak tűnő téma ellenére is bőven szórakoztatóvá teszi. No, és látni kell azt is, hogy ez a harc messze nem volt a végső. Sőt, még ma is zajlik…

Kategória: Film, Tévé
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.