Millió Dolláros Hotel (The Million Dollar Hotel, 2000)

Los Angeles csillogó-villogó felhőkarcolóinak árnyékában áll a Millió Dolláros Hotel. Koszlott halljával, állandóan beázó, nedves szobáival, bűzös, mocskos folyosóival az “amerikai álom” veszteseinek, a társadalom számkivetettjeinek otthona. Itt él Tom Tom (Jeremy Davies), a naiv, enyhén gügye junkie, aki túláradó szerelemmel imádja Eloise-t (Milla Jovovich), a befelé forduló, gátlásos, ön-tudatlan utcalányt. A szállólakók hétköznapjainak egyhangúságát egy szörnyű esemény árnyékolja be. Izzy (Tim Roth), a narkós festő, egy kristálytiszta hajnalon leesik a tetőről. Gyilkosság történt, vagy öngyilkosság? Barátai és szomszédai legnagyobb ámulatára kiderül, hogy Izzy egy multimilliárdos sajtócézár fia volt. A Millió Dolláros Hotel így egyből az érdeklődés középpontjába kerül, a lakói pedig egytől-egyig gyanúsítottakká válnak. Az ügyet Skinner nyomozó (Mel Gibson), a keménykötésű FBI ügynök vizsgálja. Ahogy halad előre a nyomozással, úgy mosódik el a határvonal gyilkosság és öngyilkosság, ép és zavarodott elme között. A Millió Dolláros Hotelbarátságról, bizalomról, árulásról, a feltétlen szerelem szívszakasztó, mindent elsöprő erejéről mesél, mulatságos, sötét, fordulatos és magával ragadó történetében.A Millió Dolláros Hotel a világhírű Wim Wenders harmincéves filmkarrierjének huszadik filmje. Az eredeti ötletet a film elején és a végén feltűnő, valaha szebb napokat látott, a valóságban is működő szálloda teteje ihlette. Felfedezője Bono, az ír forradalmi rock-együttes, a U2 vezetője. A zenekar itt forgatta “Where The Streets Have No Name” című dalának videoklipjét. Bono a film producere és a történet társszerzője is egyben.

A film szinte teljes egészében egy zárt térben játszódik. A szállodát megtöltik a legkülönfélébb hibbant alakok, amelyek megformálása kiváló karakter-alakításokra ad alkalmat. A kitűnő szereposztásnak köszönhetően ez maradéktalanul teljesül. Mel Gibson Skinner ügynök szerepében élete egyik legnagyobbját alakítja. Nyakmerevítőjével emlékeztet ugyan a Nagy ábrándban (Jean Renoir) örökbecsűt alakító Erich von Stroheimre, de erre már csak a legmegátalkodottabb vájtszeműek emlékeznek. Mel egyenesen hátborzongató, ördögi és angyali egyben, a hátán éktelenkedő hegekből ítélve talán valaha az angyal-szárnyait távolították el. Tökéletes egyperces alakítás Tim Roth Dizzy-je, telitalálat a Tom Tomot játszó Jeremy Davies is. Szétütött junkie-ja tökéletesen hiteles, ám így is átsüt lénye gyermeki tisztasága, mindent elsöprő szerelmének szárnyakat adó ereje. A légies Milla Jovovich (Éloise) utcalánya angyalként lebben keresztül a filmen.

A film operatőre, Phedon Papamichael szépen komponált képekkel, kísérteties, de éppen ezért hiteles világítással festi meg a szállodában terjengő őrület hátterét. Wenders mester valószínűleg sokat merített a kubai zenész-aggastyánoktól, mert az ezt megelőző két filmjének (A világ végéig, Az erőszak vége) kiábrándult vértelen ürességét igazi, emberi melegséggel tudta felváltani. A film zenéjét természetesen Bono jegyzi, társául választva egykori zenei rendezőjét, az experimentális guruként funkcionáló Brian Eno-t. Kérem szépen, üljön be mindenki a Millió Dolláros Hotelbe, ha valami olyasmire vágyik, amit kiváló szórakozásként definiálhatnánk. Figyelem, Wenderstől ilyet még nem láttak! (2000 október 4) Asanisimasa: 8/10

Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

9 hozzászólás a(z) Millió Dolláros Hotel (The Million Dollar Hotel, 2000) bejegyzéshez

  1. ChrisDry szerint:

    alapfilm, nagy kedvencem… 8/10 reális, főleg az alakítások miatt.

  2. Dr. No szerint:

    Hát Wenderstől ilyet tényleg nem láttunk előtte… bár utólag visszatekintve konvergált egy ideje a műnemhez. A szemérmetlenül, pacekba megfestett szarvasbőgéshez naplementében, olajban, 5 x 2,5 m-es vászonra, aranyozott blondelkeretben, egyenesen a lomi-milliomos nappalijának főhelyére. “Zsocikám, ez a festészet. Mint Rafaello. Olaj az egész. Ebből nem spórolták ki az anyagot. És ez szép, bazmeg!”

    És tényleg szép, mivel tiltott kísérletek során, titkos droglaboratóriumokban párolták le világfájdalmas gimnazisták és szerelmes kritikusok Cannes-ban begyűjtött könnyeiből, aztán kínai gyártmányú, csiricsáré színű, büdös és súlyosan mérgező plasztikba csomagolták.

    A magam részéről a nullánál is kevesebb pontot adnék rá. Persze mindez a színészek teljesítményén mit sem változtat, különösen Milicza asszony csinálhat felőlem bármit, én megveszem tőle.

  3. efes szerint:

    @Dr. No: Fingom sincs, ez egy tízéves szöszi, most kapartam elő valahonnan egy archív cdről. Nem tudom, ma mennyire tetszik ez a film…:)) Az biztos, hogy Wenderstől már akkor is kiütést kapok, ha meglátom…

    A giccsel nincs bajom, néha jobban szeretem, mint a füllevágós nagy művészetet. A hazugságot utálom viszont, ám azt hiszem, ez a film többé-kevésbé őszinte. Már, annyiban, hogy Bono és Wim ezt komolyan így gondolja. Ez a világ szempontjából aggasztó -tekintve, hogy Bono állítólag a legbefolyásosabb celeb- de filmben szvsz rendben van.

  4. Visszajelzés: Mit nézzünk a tévében hétfőtől szombatig? « asanisimasa

  5. Visszajelzés: Mit nézzünk ma a tévében? – Szerda « asanisimasa

  6. Visszajelzés: Mit nézzünk ma a tévében? – Szombat | asanisimasa

  7. Visszajelzés: Mit nézzünk ma a tévében? – Kedd | asanisimasa

  8. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Kedd | asanisimasa

  9. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Kedd | asanisimasa

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.