Fejvadászok (Hodejegerne, 2011)

Mondhatnám, hogy Jo Nesbø a norvég válasz a Tetovált lány-trilógiával bankot robbantó Stieg Larssonra, ha nem kezdte volna hamarabb a krimiíró-ipart, mint sajnos idő előtt eltávozott svéd kollégája… Hiába, a sport fontos. Mint tudható, Larsson korai halálát a “sportmentes” életmód okozta nagy valószínűség szerint, ebből a szempontból viszont Nesbø-re hosszú élet vár, ugyanis egy valódi sportemberrel van dolgunk. Sikeres focistának indult, de ma 52 évesen is fitt, slank és energikus, amit szenvedélyeinek, a sziklamászásnak, búvárkodásnak és efféle extrém sportok gyakori űzésének köszönhet. Amiért viszont híres, sőt, ma már világhíres lett, az írói tevékenysége, mellyel a krimi mára kissé roskataggá váló műfajára gyakorolt a sistergő kánikulába hatoló borzongató északi szélhez hasonlítható hatást. Regényeinek egyszerű, lendületes nyelvezete, meghökkentő fordulatai, olykor szinte szociografikusan életközeli figurái, filmszerű leíró ereje, valamint tabukat nem ismerő témái tették őt méltán a kortárs krimiirodalom nagy sztárjává. Hóember című regényének megfilmesítésével éppen Martin Scorsese bíbelődik, a Fejvadászok pedig maradt hazai pályán, ahol Morten Tyldum gyúrt belőle remekbe szabott filmet.

Igen kevés kifogásolni valót találok Tyldum adaptációjában, amely valójában egy igen meredek műfaji szörf. Könnyed, bohókás, önironikus szajréfilmnek indul, hogy aztán szinte észrevétlenül sodródjon bele egy meglehetősen explicit vérfürdőbe torkolló őrült, pszichopata hajszába, hogy aztán meghökkentően romantikus huszárvágással visszatérjen a kezdő könnyed, bohókás hanghoz, így foglalva Roger Brown történetét keretbe. Az amúgy messze nem korszakalkotó találmánynak számító keretes szerkezet is zseniális ötletnek számít itt, hiszen a kettős életet élő Brown (itt ő Nesbø hőse) mesteri festménytolvajként (festmény->keret) próbálja megfelelő szinten tartani saját és nála két fejjel magasabb szerelmének életszínvonalát, mivel hivatalos fejvadászi állása ehhez nem elegendő még a rettenetesen gazdag Norvégiában sem. A történet egy Rubens-festmény körül zajlik, de lesz itt aztán szerelmi csalódásoktól kezdve kíméletlen nagyvállalati konkurenciaharcon keresztül a túlélésért folytatott vérben, szarban és más testnedvekben tocsogó élethalál-küzdelemig minden. Nem részletezem a cselekményt, legyen elég csak annyi, hogy logikailag tökéletesen stimmel minden meghökkentőnek látszó, illetve a lehető legváratlanabb fordulat is, amit látunk, mindennek van oka, s van miértje. (A klasszikus csehovi pisztoly virtuóz módon alkalmazott dramaturgiáját láthatjuk, sok-sok szálon végigvezetve.) Szinte látom már David Fincher ügynökét, ahogyan keresi a film producerének telefonszámát, hogy megszerezze a remake jogait, ha eddig még nem tette volna meg. Az eredeti azonban jobb lesz…

Tyldum gyakorlatilag változatlan formában hagyta a regény cselekményét, és feszesen, minden redőtől és gyűrődéstől mentesen feszítette fel a keretre. Biztos kézzel vezeti végig a nézőt a filmen, az alapanyaghoz méltó, átgondolt, precíz munkát végez. Egyesek a fiatal Christopher Walkent látják Aksel Hennie-ben, aki Brownt alakítja, én azonban inkább Steve Buscemi huszonéves, szőke és kékszemű kisöccsét. Már csak azért is, mert Walken bármennyire fura fazon, mindig zsigerből domináns, míg Buscemi (tehát itt most Hennie) alapvetően komplexusos, neurotikus figura, aki ha hatalmi pozícióba kerülő figurát játszik is, valódi bensőjét igazán sohasem tudja elpalástolni, legfeljebb túlkompenzálni. Egyszerre negatív és pozitív karakter, kezdetben még taszít is, a végére azonban maga mellé állítja a nézőt. Ellenfele éppen a fordítottja: mintha a híres bugyinedvesítő norvég popcsapat, az A-ha egyik tagját látnánk (Morten Harkettet, valójában azonban Nikolaj Coster-Waldaut). Magas, barna, markánsan férfias megnyerő fazon, ellenállhatatlanul magabiztos, a nők egyetlen pillantására omlanak a karjába. Aztán meg… Markáns karakterek mindenhol, a kétméteres szőke norvég bombázótól a brunette szexördögig, a Wallander-forma gyűrött, borostás zsarutól az alkoholista parasztig. Remek példa a film arra, hogy az amúgy eléggé elcsépeltnek tűnő krimi-thriller műfajában sincs még minden lefutva, legfeljebb Hollywoodot kell elfelejteni… Asanisimasa: 9/10

Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

10 hozzászólás a(z) Fejvadászok (Hodejegerne, 2011) bejegyzéshez

  1. ChrisDry szerint:

    kösz, MÉG nem olvastam el amit írtál, de mindenképp megnézem és reflektálok.

  2. wim szerint:

    A két egyforma rendőr kicsit már erőltetett volt, azt kihagyhatták volna, de más bajom nincs vele, tényleg jó. A traktoros menekülésen felsírtam, az nagyon szürreális volt… 🙂

  3. kaamir szerint:

    Elég jó, de nekem valahogy a történet nem igazán állt össze, és mintha egy kicsit túl is csavargatták volna. A fekáliás jelenetért mínusz egy pont (nem, ilyet semmilyen filmnek nem bocsátok meg), így 7/10

  4. ChrisDry szerint:

    Norvégok válasza a Blöffre, teljesen megfelelő csavaros cselekménnyel, kerek egészet alkot, a maga skandináv stílusával. Kicsit túl happyendes, de kreatív, ahogy a főszereplő karaktere is. Kösz az ajánlást, ha nem is egy annyira tetszett, mint a Just Another Love Story /2007/ (igaz, az dán), de ahhoz tudom hasonlítani legpragmatikusabban. Legalább nem amerikai nyáladzás. 7,5-öt adtam rá, lehet hogy másodjára 7 de lehet, hogy 8 pont. (Spoiler,. a traktoros-saslikos jelenetnél rég nevetettem komoly filmen ekkorát). Rá kellene állnom jobban a norvég filmekre, túlzottan belehabarodtam a dánokba és a dél-kóreaiakba…

  5. Mátray Csaba szerint:

    Nekem nagyon bejött! A közepe zseniális! 😀 Még a klotyós jelenet is bejött, guriga a szájba… 😀
    Traktoros rész a legjobb. A vége nekem is kicsit túl nyálas és szájbarágós volt, de megbocsátható.

  6. Visszajelzés: Mit nézzünk ma a tévében? – Szombat | asanisimasa

  7. Visszajelzés: Kódjátszma (The Imitation Game, 2014) | asanisimasa

  8. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Szombat | asanisimasa

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.