Filmnapló – 2018. november

Nyitva (2018) – Egy teljesen korrekt, bárki számára nézhető romantikus komédia a Londonban végzett fiatal rendezőnő, Nagypál Orsi bemutatkozó darabja, mely egy harmincas párt mutat be, akik a kapcsolatuk kezdetén megélt tűzijáték után már a szürke hétköznapokat élik. Értelmes emberek lévén, a nő anyakönyvvezető, a férfi urológus szakorvos, erre rá is jönnek és megpróbálják orvosolni a problémákat – mégpedig azzal, hogy megpróbálkoznak a nyitott párkapcsolat különféle módozataival. Szerencsére a történet nem süllyed szexuállélektani esszébe, de nem is csúszik el a felületes, idétlen poénkodásba, intelligens módon átbeszéli a problémát, s teszi ezt a műfaj írott/íratlan szabályai szerint. Mindvégig életszerű az egész cselekmény, a párbeszédek, jó ritmusban halad a film és jönnek a fordulatok, szakmailag tulajdonképpen hibátlan munka. Jók a színészek is. Kovács Lehel komikusi vénájáról már lehetnek benyomásaink, ám filmbeli párját, Radnay Csillát igazán most láthatjuk először filmvásznon (a színházba járók azonban már ismerhetik őt jól az Alföldi-féle Nemzetiből, Székesfehérvárról, de énekelt már Evitát is a Margitszigeten). Szerintem nagy ötlet ez a casting, ugyanis abszolúte nem illenek össze: Radnay magasabb is Kovácsnál, de mentalistásában, vérmérsékletében látványosan is különbözik tőle: viszont éppen így olyanok, mint egy igai pár. Kovács Lehel egy igazi, magát a valósnál nagyobbnak, fontosabbnak és erősebbnek pozicionáló férfi, aki szerepe szerint mégis csak egy “seggturkász”, ehhez képest Radnay bennem egyszerre idézi meg Tolnay Klári és Romy Schneider pajkos báját, miközben egy érzékeny, finom, de ha kell, igen vagány mai csaj is – inkább az ő szemszögéből látjuk a történetet. Mondom, egy romantikus komédiát, nem többet. 7/10

Patrick Melrose (Tv-minisorozat, 2018) – Edward St. Aubyn valamikor 1991-ben sétálni indult az anyjával, majd felé fordult és közölte vele, hogy gyerekkorában az apja rendszeresen megerőszakolta, az asszony mindössze ennyit válaszolt: „Engem is”. Ebből a rövid jelenetből is élesen kirajzolódik az a mérhetetlen fájdalommal, traumával és elfojtással bíró családi háromszög, melynek történetét St. Aubyn a Melrose Patrick-történetekben mesélte és írta újra. Ezekből készült aztán eme ötrészes minisorozat Benedict Cumberbatch produkciójában és díjakra méltó címszereplésével (lásd a képen). A St. Aubyn önéletrajzi ihletettségű története(i) egy bizarr, végletesen cinikus családregényként is olvashatók/láthatók a mai angol felső tízezer mindennapjaiból, rengeteg alkohollal, droggal és az emberi szellem mindenféle végletes megnyilvánulásával teli életéből, halálából. Emellett Patrick Melrose egy addiktológiailag és pszichológiailag is hiteles drog- és alkoholnapló. Ehhez az olykor morbid, máskor abszurd, legtöbbször igen felkavaró történethez azonban egy éktelenül színes, pszichedelikus, de esztétikailag rendkívül kifinomult képi világ tartozik, melyben ha lehet, még raszteresebben rajzolódik a high society nihilje. Amúgy mintha Paolo Sorrentino pacsizna Wes Andersonnal. 8/10

Az Orheim század (Kompani Orheim, 2012) – Egy súlyos alkoholizmusával küzdő apa és az általa így megmérgezett légkörű család története ez a film, a tinédzserkorú fiú szemszögéből elmesélve. Arild Andresen filmje a műfajban kissé meglepően idealista végkifejlettel együtt is annyira részletbe menően hiteles, olyan nyolcvanas/kilencvenes évekre jellemző kordokumentum-értékű jeleneteket sorjáz, hogy lehetetlen nem szeretni. (Pl. a híres Live Aid-koncert rögzítésének elementáris vágya, tévéből, mikrofonnal hordozható kazettás magnóra, de csak kb. az adás közepétől, mert előtte a nagyihoz kellett menni családi vacsorára? 😀 Hibátlan.) Élek a gyanúperrel, hogy a film minden mozzanata megtörtént a valóságban is, és ezt maradéktalanul sikerült reprodukálnia is. Eközben mégis azt érezzük, főleg a végén, hogy na ne. Ilyen nincs. 7/10

Trezor (2018) – A Köbli NorbertBergendy Péter (pl. A vizsga) alkotta kollaboráció készítette ezt a történetet, mely egy szajré-, és egy börtönfilm koordináta-rendszerében mesél el egy történetet az ’56-os forradalom utolsó napjainak zűrzavarából. Bár formájában meglehetősen “öszvér” ez a mozi -tévéfilmnek hosszú, mozifilmnek rövid-, az 1 óra 15 perces játékidő nagy részében szinte hibátlanul hozza a műfaji követelményeket. Izgalmas a valóságban megtörtént eseményeket elmesélő történet, ügyes az atmoszféra megteremtése, van, méghozzá igen fojtogató a film hangulata, jók a színészek (Anger Zsolt, Scherer Péter, Bezerédi Zoltán, Tasnádi Bence). Köbli mára mesterévé vált a huszadik század magyar történelmének érdekes és élvezetes feldolgozásának. Egyedül az a bizonyos párbeszéd nem sikerült jól, amit az Anger és Tasnádi által alakított karakterek folytattak ’56-ról és az ahhoz vezető történésekről, falbontás közben. Ennyi erővel akár ki is fordulhattak volna a kamerába és a néző szeme közé mondhatták a szerzők (amúgy általam is osztott) véleményét. Ezen a már-már nevetségesen didaktikus jeleneten kellett volna még gyúrni… Az nem olyan lényeges, hogy a mahorkát egész egyszerűen nem lehet úgy szívni, ahogyan itt látjuk, de az életéért lélekszakadva és zihálva küzdő ember nem tesz le kardot, pajszert, féltéglát, és nem fordul oda tágra nyílt, égszínkék szemekkel partneréhez, aki szintén életéért, satöbbi, hogy “és tényleg, be-le-lőt-tek a tö-meg-be?” Belelőttek, de talán életszerűbb lenne ez úgy, hogy fogai között elsziszeg egy “A kurva anyjukat!”- ot és megkettőzött erővel folytatják a bontást. Én amúgy megnéznék már ettől a csapattól egy nagyobb lélegzetű történetet, mondjuk tévésorozat formátumban. 7/10

Darwin-díj – Halni tudni kell! (The Darwin Awards, 2006) – Olyan ez a film, mintha valami portfólióként, vagy ötletbörzeként készült volna egy majdani tévésorozathoz (ha annak készült, akkor én kérek elnézést…). Néhány, amúgy tök jó (vicces, blőd, morbid, bizarr) poén egymás után, de ami közte van? Tulajdonképpen nincs a poénok között semmi. Winona Ryder és Joseph Fiennes, két igen jó név, mint két biztosítási nyomozó bénázik egymással egy idétlen, kandikamerás történetben – de sehonnan sehova. Pedig lehetne ebben ennél sokkal több is… 4/10

Fülledt utcák – 2. évad (The Deuce, Season 2., 2018) – Ugyanaz a színvonal, mint a remek első évadban megtapasztalhattuk. Hömpölygünk tovább az utca áradatával, miközben kurvák kínálják löttyedt bájaikat, papagájkosztümbe öltözött fekete stricik kakaskodnak régi vágású digó maffiózókkal, a pornómozikból esőkabátos, sunyi alakok surrannak ki, mint patkányok a csatornából. David Simon méltó korábbi sorozataihoz, a Dróthoz, vagy a Treme-hez, ez a pornó- és szexipar hetvenes évek végi szárba szökkenését feldolgozó szériája is egyfajta fiktív szociográfia, stílus- és divattörténeti tanulmány, szubkulturális Phd-dolgozat. Nem a pergőn száguldó, hanem éppen ellenkezőleg, száz szálon áramló cselekményével, pontos és hiteles környezet-, és konfliktusábrázolásával (kiemelendő pl. a kurva-strici viszony cizellált megmutatása), valóságos karaktereivel, és az ezekhez méltó színészi alakításokkal üt. 8/10

Kategória: Film, Filmnaplók, Tévé
Címke: , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

2 hozzászólás a(z) Filmnapló – 2018. november bejegyzéshez

  1. wim szerint:

    A Trezornál én is sokszor hiteltelennek, papírízűnek éreztem a dialógusokat, és sajnos,Köbliék más munkáinál is, ettől függetlenül díjazom, amit csinálnak, a Trezor pedig egészen pofásra sikeredett. Bár a vége elég rózsaszín. Azt azért nem értettem, miért kell akkora lyuk a falba, hogy egy tank is átférjen.
    Patrick Melrose csúcs, teljesen kész voltam tőle, muszáj lesz róla posztolnom. 😀

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.