Isten hozott a babaházban (Welcome to the Dollhouse, 1995)

Todd Solondz az egyik legtökösebb filmes a világon. Szinte bármelyik filmje alkalmas arra, hogy emberek tömegeit akassza ki kíméletlen igazmondásával, miközben semmi mást nem csinál, csupán a végletekig sarkítja a decens jóléti társadalom kvázi paradicsomaként ismert/vágyott amerikai, középosztálybeli kertvárosi lét lehető legbanálisabb, leghétköznapibb élethelyzeteit, tipikus karaktereit, társas viszonyait. Teszi mindezt nyíltan zsidóként, céltábláján látványosan jól szituált, nyíltan-alig burkoltan zsidó identitású családokkal, ezáltal még inkább támadhatóbbá téve önmagát és filmjeit az igazmondás és a folyamatos önvizsgálat ellen beoltott, a gyakorlatban egyáltalában nem zsidóbarát többségi (keresztény, fehér, konzervatív/demokrata, stb.) társadalom ellenében. A többségi társadalom így aztán nagyjából el is intézi e filmeket azzal, hogy: Fúj, beteg zsidók!, pedig a zsidóság ténye itt csak annyiban lényeges, hogy a történet szereplői azért zsidók, mert az alkotó maga is zsidó. Azonban amit, akiket ábrázol, az már egy tipikus amerikai életforma, származástól függetlenül, hiszen pontosan ugyanígy élnek Amerikában a lengyel, ír, mexikói, olasz, francia, magyar, német és ki tudja még milyen származású amerikaiak.

Tök mindegy például, hogy az Isten hozott a babaházban fő karaktere, Dawn Wiener (Heather Matarazzo – a képen) történetesen egy zsidó családba született, születhetett volna bárhová, mint ahogy születhetnek csúnya, szeplős, szemüveges, kajla fogú lányok bármilyen vallású, származású családba. A 14 év körüli Dawnt sem azért közösíti ki az osztálya, mert történetesen zsidó, hanem azért, mert nem passzol a kigyúrt testű, fehéren villogó, makulátlan fogsorral mosolygó, menőséget hazudó többiekhez. Kilóg a sorból. Más. Ráadásul nincs ezen kívül semmilyen különös tehetsége sem, amivel kompenzálhatná kitaszítottságát. Szegény Dawnt csúnyán megverte a sors: nem elég, hogy társai csúfolják, alázzák, ő még menekülni sem tud ez elől sehová. Még családjában sem ő áll a középpontban, fontosabb nála a nap minden szakában rózsaszín tüllszoknyácskában piruettező, wannabe balett-primadonna kishúga, de még a számtech-geek bátyja is közelebb ül a családi tűzhelyhez. Magányos, egyedül a szomszéd kissrác áll vele szóba – egy Dawnhoz hasonló komplexusokkal küzdő kiskamasz. Solondznál jellemzően ez is kíméletlenül földhöz ragadtan jelenik meg: Dawn éppen csak megtűri maga mellett sorstársát.

Ismerős alapszituáció a közösségből való kitaszítottság problematikája, vaskos közhelye az amerikai gimis és coming-of-age filmeknek, Solondz azonban messziről kerüli az amerikai álom hazug csapdáit. Nála nincs tündérmese, hanem a kíméletlen valóság rögös talaján döcög tova a történet. És ez az, amit az átlag néző, a többségi társadalom nem tud neki megbocsátani, hogy nem kecsegteti happy enddel. Nem jön semmilyen szőke herceg a csúnya, ügyetlen  Hamupipőkéért, nem pusztul bűnhődnek meg a gonoszok sem, hanem a csúnya ugyanúgy éldegél magányosan, ahogyan eddig, a menő csávók pedig menő csávók maradna, amíg nem jön egy náluk is menőbb csávó (de a történet ezen része már nem érdekli Solondzt). Kiábrándító, gyomorszorító végkifejlete van ennek a filmnek is, mint ahogy időben később a Helyzetek és gyakorlatoknak vagy a még hírhedtebb A boldogságtól ordítani-nak is, nem veszi le a terhet a néző válláról. Nem szabadítja fel, sőt, éppen ellenkezőleg: a mellét böködi, hogy kapjon már a fejéhez, hogy jól van ez így? Merthogy így van, ahhoz kétség nem férhet.

Az emberek azonban szeretik azt hazudni maguknak, hogy ők sérthetetlenek, velük nem történhet meg efféle csúfság… Aztán csak néznek döbbenten, amikor mégis. Todd Solondz filmjeiben például szólt időben – teszi a dolgát.

Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.