Isten útjai kifürkészhetetlenek (Los renglones torcidos de Dios/God’s Crooked Lines, 2022)

Oriol Paulo elmegyógyintézetben játszódó paranoid-thrillere lehetne jó is. Az Isten útjai kifürkészhetetlenek bő két és fél órás hossza ellenére egészen jó ritmusú, fordulatos sztori, a cselekmény tulajdonképpen Möbius közismert szalagját mintázza, szépen bemutatva a súlyos paranoia tüneteként is jellemezhető inneni-onnaniságot, hogy mi az igazság, amit érzünk és látunk, amit tapasztalunk, vagy az, amit mások éreznek, látnak és tapasztalnak velünk kapcsolatban, már ha mi vagyunk mások által súlyos üldözési mániában szenvedőnek titulálva. Igényesen fényképezett, szép környezetben folyik a történés, melyben egy látszólag tökéletesen tiszta tudatú, logikusan gondolkozó és érvelni vitatkozni képes nő (Bárbara Lennie) kerül, állítólag önszántából, férje akarata szerint az isten háta mögötti intézetbe, amit a sajátos módszereiről hírhedt Alvar doktor (Eduard Fernández) vezet. A nő állítja magáról, hogy “legalális emberrablás” áldozata, melynek célja, hogy férje rátehessen kezét a nő vagyonára – miközben a doktor meg van győződve arról, hogy a nő nótórius hazudózó, súőlyosan paranoid pszichopata. Mi, nézők, közben nézünk, mint Rozi a moziban, mert Paulo ügyes rendezésének köszönhetően, egészen a legvégéig, sőt, még azután sem tudjuk biztosan, mi az igazság.

Sajnos, a film mégis elcsúszik. Dramaturgiailag tulajdonképen nincs hiba, logikus, végiggondolt cselekmény, bazi nagy és kellően idegesítő kérdőjellel a végén – ebben a műfajban simán elfér egy ilyen finálé. Azonban az érthetetlenül alacsony színvonalú magyar fordítás az egyik ok, ami tönkreteszi a film élvezetét. Persze, lehet, hogy már az eredeti dialógok is ilyen suták, közhelyesek voltak – sajnos, nem tudok spanyolul. Ezt tetézi az eszköztelenségében is civil, amatőr színtű színészi játék, melyet talán legjobban jellemez, hogy a statisztaként szereplő ápoltak nyújtják a leghitelesebb alakításokat, miközben azok is szinte parodisztikusan közhelyesek. Talán a főszerepet alakító Bárbara Lennie utolsó pillantása az, ami valóban értékelhető színészi teljesítményként, ez azonban ekkor már nem menti a filmet.

Kategória: Film, Netflix
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.