Képlet (Knowing, 2009)

A minapi Lost-darálás viszonylagos megelégedettsége bátoríthatott fel ennek a legújabb Nicolas Cage-opusznak megtekintésére, hiszen olajos szemű barátunk manapság ritka szar filmekkel szomorítja el (igazi) rajongóit, kell hát a kellő elszántság. Ráadásul, apokalipszis – apokalipszis, ha már dől a sziget, dőljön az egész világ. Persze, csak képletesen.

A Képlet (Knowing) a dark-gothic szubkultúrák dicsőségtáblájára a Hollóval és a Dark Cityvel nevét beíró Alex Proyas munkája, felületesen nézve egy rendkívül látványos, izgalmas és kifejezetten sablonmentes végkifejletű katasztrófafilm. Éljen, kiálthatnánk örömmel, de akkor a Rohadt paradicsomok nevű kritikai gyűjtőportál miért hozza csupán 32%-ra ezt a nagyszerű alkotást? (Ok, a rajongók az imdb-n 6, a port.hu-n 7 fölé kattintották a filmet, aminek nyilván örülnek a producerek.) A lényeg azonban, ha jobban belepiszkálunk ebbe a friss látványosságba, akkor bizony csúnya, piszkos, sőt ótvaros dolgok kerülnek napvilágra. De tény, ezek szépen be vannak csomagolva.

A kritikus viszont egy olyan állatfajta, hogy foggal-körömmel cincálja szét a méregdrága, csillogó díszpapírba csomagolt ajándékot, és lám, kiderül, hogy keresztapa már megint egy döglött ló fejét küldte. Ez a szerencsétlen Nick Cage most azt találta ki, ha orrhangon mórikál, akkor az olyan, mintha egy szórakozott, de nagyon okos asztrofizikus lenne… Hát nem, mert így csak egy orrhangon mórikáló Coppola-unoka. Nem is tudom, ilyen kiégett, fásult színjátszást láttam-e gyakorlatilag első vonalbeli hollywoodi sztártól? Ráadásul, évek óta. Vagy Cage nem is volt soha jó színész? Mindenesetre ezekkel a mostani bénázásaival saját korábbi munkáinak megítélését is vaskos idézőjelek közé teszi.

Akkor ott van a product placement, ami ma már (szerintem) filmben elég ciki. Itt, ha nem a Google, sőt, iGoogle villog az arcunkba, mert tudósunk (Cage) épp onnan szerzi az információt elméletéhez, akkor az Apple almás logója lóg be a képbe. Régen láttam már ilyen durva bújtatott reklámot.

A film cselekménye ezerszer elpattintott sztorielemekből van összelegózva: valaki, valamiért megjósol valami szörnyűt (Nostradamus, etc), ami sokáig rejtve marad (addig, az alatt semmi?), majd megtalálják. Persze, nem érti senki sem, mi az, csak egyvalaki: Ő. Akkor itt vannak azok a Sting-fejű suttogók, akik valami ET-be oltott szárnyas angyalokként segítenek a … gyerekeken (Lukács, 18:16). A Földet megint katasztrófa fenyegeti, mivel Bruce Willis szabadságon van, Will Smith egy másik ügyön dolgozik, így Nick Cage menti meg… na itt van egy kis csavar, ami a lényegen ugyan nem változtat, csak árnyal. Cage megmentené, mert akarja, csak nem sikerül neki, viszont megkapjuk helyette az eleve elrendeltetettség (aka predestinatio) biblikus dogmáját. Dőljünk hát hátra, nyugodjunk meg, lelkünk biztos kezekben van, és élvezzük a világ végét! Egy vallási tébolyában Jehova tanújává vált jezsuita inkvizítor nem hallucinálna ennél tökéletesebb Armageddont. A valóban Bibliai méretű katasztrófa elől nincs menekvés, csak a kiválasztottak számára, akiknek hangok szólnak a fejükben. Hol hallottuk már ezeket? Míg ide eljutunk, van kételkedő barát, segítő nő, és a materialista tudós belső vitája lelkész apjával. Nem csoda, hogy vége a világnak. Ráadásul, egy filmben kéne lennie valamilyen oknak, ami miatt elpusztul a Föld. Egy banális (bár brutális) napkitörés nem ok, hanem véletlen, ami ráadásul túl valószerű. Ettől idegesek lehetünk, de tenni ellene nem tudunk, így mi nézők nem hibáztathatunk miatta senkit, se a terroristákat, se a komcsikat, se a zsidókat, se valami őrült tudóst, bűnbak hiányában csupán a Föld sorsa iránti aggódásban körmünket rághatjuk – eleve el van minde  rendelve. A kis faszomat! – mondja ilyen szituációban a púpos alkesz fazon a sarkon, és kivételesen most egyetértünk vele. Legalább valami nyamvadt globális felmelegedést, vagy valamit!

Alex Proyas azonban szakmailag jó rendező, így ezt a filmet is úgy rakta össze, hogy az hat. Ért a feszültségfokozáshoz, az idióta cselekményt képes úgy tálalni, hogy még a cinikusabb néző is kivárja a film végét. Döbbenetes látványt nyújt a szárnyával földbe csapódó repülőgép, a metróállomásba zúgó kisiklott szerelvény, a távolban széjjelrobbanó emberi testek, jól néznek ki az űrhajók. A végső, amúgy nevetségesen giccses finálé majdnem olyan, mintha katarzis lenne. Bár a kettős lenyugvó nap fényében, az aranyló búzamezőn hófehér nyulacskákkal játszó gyermekek a világ végén azért erősen túl van a jó ízlésen, így csupán hatásvadász finálénak nevezhetjük. Beethoven VII. szimfóniáját (2.tétel, Allegretto) viszont nem lehet elrontani, így ezzel és a valóban hatásos látványi megoldásokért az asanisimasa 4/10-re értékeli ezt a filmet.

Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

21 hozzászólás a(z) Képlet (Knowing, 2009) bejegyzéshez

  1. sertésmájkrém szerint:

    Hát a történet pedig nem rossz, a klisék nyilván azok. Miért kéne erőltetni ezt a mi tehetünk róla dolgot? Jobban érzed úgy magad ha megvan az irányítás vagy legalábbis felelősség illúziója?

    Nem ettől gyenge film. :/
    Ha nagy távlatokban nézed az egészet,a z a szép benne, hogy tök mindegy mit csinálsz. 🙂

  2. efes szerint:

    @sertésmájkrém: Én azt mondom, hogy a klasszikus műalkotás szabályai szerint elvárt dolog a végső feloldás, a megtisztulás – ez kvázi azt jelenti, hogy nem lehet valódi, mindent elsöprő katasztrófa a vég. Senki nem álmodja azt, hogy teljesen, véglegesen meghal, hiszen akkor meg is hal a valóban is. Haldokolhat, de sosem hal meg. Nem happy end kell, hiszen a klasszikus tragédia végén is sokszor olyan vérontás van, hogy az borzalom, de ez a megtisztulást kell, hogy jelentse. Itt az van, hogy az ufók elvisznek egy csomó gyereket messze, és jönnek a búzamezők, meg a nyuszik… iszonyat giccs = hiteltelen, hazug, nem igaz, ráadásul ízléstelen és a film eddigi hangvételébe sem illeszkedik, így ezt nem is vehetjük komolyan, így marad a pusztulás. A világvég determinációjának hirdetése. Nekem komolyan valamiféle szektás idehirdetésnek tűnik ez a mozi, de erre utaltam a posztban is.

    Volt egy film, Nyílt tengeren volt asszem a címe. Arról szólt, hogy egy pár kimegy egy jachton a nyílt tengerre búvárkodni, amikor feljönnek a merülés után a víz felszínére, azt látják, hogy a jacht ottfelejtette őket, körös-körül csak a végeláthatatlan tenger. És a film arról szólt, hogy ott a végeláthatatlan tengerben a pár hogy őrül bele a kilátástalanságba, a végén még a cápák is megtalálják őket, és megzabálják. Ennyi. Mint az a való életben történt volna. A közönség egyöntetűen nem fogadta ezt el, bár a hatás tagadhatatlanul brutális volt, az általános vélemény az volt, hogy de szar film. Tehát azt hiszem, ha a világ sorsában valóban nincs beleszólásunk, akkor sem kell ezt látnunk. Ez egy letargikus, nihilista nézőpont, és sanszosan mániás depresszió a vége. Ha meghal a remény, nincs miért élni. Itt a filmben persze nem így van, hiszen a búzamezők, meg a nyuszik, de ez meg, mondom, giccs. Tehát a film rossz. 🙂

  3. ratman_ szerint:

    Borzalmas film, pedig nagyon vártam, a műfajban ritkán jön ki nagy költségvetésű, nézhető darab. Lassú, vontatott, az első harmadában szó szerint elaludtam rajta. Fakocka bonyolultságú történet. A CG nevetségesen gyenge egy ilyen kaliberű filmhez képest. Béna a metrós és a repülős jelenet is, de a végső pusztulás egy kicsit javított a dolgon.
    Az űrhajó meg mintha valami drogos vízióból jött volna, a legutolsó dolog, ami eszébe jut róla az embernek, az űrhajó. Nekem inkább karácsonyfadísz volt.
    A film sajnos nagy csalódás, nem éri meg a letöltéssel vesződni. Pénzt adni érte végképp nem.

  4. efes szerint:

    @ratman_: Én félHD LCD tévén néztem, és azon baromi jónak tűntek a trükkök, ezért emeltem ki külön is… Lehet, hogy eleve DVD-forgalmazásra lettek optimalizálva? :))

  5. ratman_ szerint:

    @efes: Nyilván nem arra gondoltam, hogy pixeles, ennyire hülye nem vagyok:) Semmi baj nem volt a letöltött film felbontásával. Lehet, hogy csak nekem tűnt gagyinak, mert én is 3D-vel keresem a kenyerem (igaz, nem a filmiparban), és kicsit kritikusabb vagyok, de béna, természetellenes volt a metrókocsi és a repülő mozgása is, a particle effektek meg főleg. A végén a tűz eggyel jobb volt. De ettől eltekintve is, mint film, engem halálra untatott. Rettentően drámainak szánták, szünet nélkül az a lassú, nyávogó zene stb (Beethoven vagy nem), de olcsó, vontatott, patetikus kliséfilm lett belőle. A gyerekek túlzott szerepeltetése már eleve elveszi a kedvem egy filmtől, de amikor behoznak még aranyos kis állatokat is, akkor már végleg leírta magát. A bűzamezős jelenet a szaturált színeivel halálgáz.

    A trailer alapján sokkal többet vártam. Mégiscsak nagyszerű dolog a torrent, mert ha ezt moziban nézem meg, bizony vissza akarnám kérni a jegy árát.

  6. efes szerint:

    @ratman_: Lehet, hogy igazad van a special effekteket illetően, de még egyszer nem nézem meg..:))) Ritkán adok 4/10 alatt, de ez a film nálam is 3 lett.

    Viszont Beethovent azért ne ‘nyávogás’-ozd le más társaságban, mert esetleg hülyének néznek. Ő már, szegény, nem tehet arról, hová citálják zenéjét… Mellesleg, csak kétszer szólal meg, egyszer amikor Cage felhangosítja a lemezjátszót, egyszer meg a végén. A többi soundtrack más, valami Marco Beltrami nevű faszi művelte, ezekre nem is emlékszem már: http://www.amazon.com/Knowing-Marco-Beltrami/dp/B001SMC96M

  7. efes szerint:

    @efes: Ja nem, 4 lett, de mindegy is. Amúgy, ismered a tuti hollywoodi filmsiker receptjét? Végy egy(több) gyereket, tegyél melléjük néhány állatot. Ezt itt szó szerint alkalmazzák.

  8. blogja szerint:

    A filmkritika nem azt jelenti, hogy kritizáljuk a filmet, hanem hogy MEGÉRTJÜK, és képesek vagyunk spoilermentesen elmagyarázni az üzenetét, aztán azt egy teljes kontextusba illesztve több aspektusból is megvizsgálni.

    Pl. nem azért játszott nyomi figurát, mert nem tud játszani, hanem azért, mert egy a feleségét elveszített, gyermekét egyedül nevelő apa ilyen: fásult, kiégett, az utolsókat botladozza, majd összeomlik, mikor a fiát elviszik de őt nem, ám mégis erősnek kell lennie. A játéka tökéletes, és ezt látnád ha képes lennél felfogni a szerep mélységeit.

    Aztán a történet nem klisés és nem koppintott vagy pattintott. EZ az EREDETI történet, amelyből mások koppintottak ügyetlenül, Bruce Willis és társai, csak éppen ők korábban tették.

    Csak ezt is ÉRTENI kellene. Azonban a filmkritikád silány, mert: Nem, Érted, A, Filmet. :S

  9. efes szerint:

    @blogja: Ha te mondod… 😀 De mégis, szerinted egy filmkritika ne kritizáljon? És hogy lehet előzetesen koppintani? Megnevettettél, köszi.

  10. Visszajelzés: Esős, hideg, nyirkos júniusi hétvége, napforduló idején « asanisimasa

  11. Visszajelzés: Mit nézzünk ma a tévében? – Szerda | asanisimasa

  12. Visszajelzés: Mit nézzünk ma a tévében? – Csütörtök | asanisimasa

  13. Visszajelzés: Mit nézzünk ma a tévében? – Kedd | asanisimasa

  14. Visszajelzés: Mit nézzünk ma a tévében? – Hétfő | asanisimasa

  15. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Péntek | asanisimasa

  16. Visszajelzés: Mit nézzünk a tévében Húsvét hétfőjének estéjén? | asanisimasa

  17. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Hétfő | asanisimasa

  18. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Szombat | asanisimasa

  19. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Szerda | asanisimasa

  20. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Csütörtök | asanisimasa

  21. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Szombat | asanisimasa

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.