Szerelem (Amour, Love, 2012)

Kétség sem férhet hozzá, hogy megérdemelten nyerte Michael Haneke Szerelem című filmje a legjobb idegennyelvű filmnek járó Oscart 2013-ban/idén, hiszen míves, finom, igényes alkotás, bár korántsem olyan erős, mint az ősz osztrák mester bármelyik korábbi filmje. Mondom ezt úgy, Szerelem - Emmanuelle Rivahogy a vetélytársak (legalábbis, az általam látott norvég Kon-tiki, illetve a dán Egy veszedelmes viszony) is remek filmek, és ha azok nyertek volna, szintén megérdemelték volna a szobrot. Ez egy ilyen játék…

Ha tudjuk azt, hogy a film két idős ember egymás iránt viselt végtelenül gyengéd, szeretetteljes napjait örökíti meg, illedelmes távolságtartással, ám mindvégig éber tekintettel, borítékolva a logikusan bekövetkező, elkerülhetetlen, tragikus végkifejletet, akkor ugyanígy borítékolhatjuk azt is, hogy ezt a filmet az összes fesztiválon imádni fogják. Főleg, ha hozzávesszük azt is, hogy a két főszerepet két idős, francia filmlegenda, Emmanuelle Riva, a Szerelmem, Hiroshima című klasszikus hajdani főszereplője, illetve a filmezéstől már régen visszavonult, s ezt a szerepet csak kivételesen elvállaló Jean-Louis Trintignant alakítja, egész egyszerűen megkerülhetetlenül kötelező az elismerés. (Kötelező elismerés, persze, sosincs, de mégis…)

Nem meglepetés, hogy ennek ellenére és éppen ezért a film tényleg jó, mégha csak igen kevesekben fog vágy támadni az ismételt megtekintésére. A tartózkodás kizárólag a témának köszönhető, semmi másnak. Egyszer bőven elég végignézni két idős ember kiszenvedését, kvázi “szórakozásképpen”, s okozzon bármekkora érzelmi megindulást is. A két idős színész elképesztő alázattal, visszafogottsággal, egyben átéltséggel játszik. Haneke nyílegyenesen, levegősen, kristálytisztán és őszintén fogalmaz, még csak nem is sokkol (a végén igeSzerelem - Jean-Louis Trintignantn, de azt várjuk már az elejétől kezdve, így az mégsem élhető meg igazi sokkhatásként). A film végére tökéletesen ismerjük a két szereplőt, gyerekkoruktól fogva, ismerjük a zegzugos, párizsi nagypolgári lakás összes sarkát, szobáját és berendezési tárgyait, a film nézése közben még arra is van időnk, hogy beleéljük magunkat a szereplők helyzetébe (jaj). Működik a film, hibátlan, precíz remekmű. Ugyanarról szól, mint Tarr Béla torinói lova, csak mentesen minden transzcendens, letargikus lírától, pusztán két okos, érző ember kapcsolatára, s annak elenyészésére koncentrálva, ugyanarról szól, mint Makk Károly hasonló című gyönyörű filmje, csak éppen akár annak végkifejletéről (természetesen, nem konkrét értelemben véve), és arról, ami ezekből kimaradt. Fontos, szép film Haneke Szerelme, melyet bizonyos élethelyzetekben talán elő lehet venni másodszorra is, de ha szerencsések vagyunk, akkor pont elég egyszer megnézni. Asanisimasa: 8/10

Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

9 hozzászólás a(z) Szerelem (Amour, Love, 2012) bejegyzéshez

  1. wim szerint:

    Nem tudom, milyen élethelyzetben lehetne még egyszer elővenni, leginkább olyant tudok elképzelni, amikor minden nagyon happy, és a helyzetem még véletlenül sem emlékeztet a filmbéli szereplőkére.
    Nehezen szántam rá magam, pedig már hónapokkal ezelőtt letöltöttem, de végül egyáltalán nem bizonyult olyan lassúnak és kietlennek, mint amire számítottam, sőt. Tökéletes arányérzék, szép film, Haneke nagy mester, de sosem fogom igazán szeretni. Ettől függetlenül kihagyhatatlan.

  2. wim szerint:

    Túl intellektuális – a számból vetted ki a szót. 🙂 Nincs benne lélek.

    Tarr Béla Hanekéhez képest annyira kozmikus, hogy nem tesz nyomottá. Ha valami a létező vagy lehetséges emberi viszonyaimra reflektál, mint Haneke filmjei, az már inkább nyomaszt.

  3. Visszajelzés: Anya és fia (Мать и сын, Mutter und Sohn, 1997) | asanisimasa

  4. Visszajelzés: Mr. Morgan utolsó szerelme (Mr. Morgan’s Last Love, 2013) | asanisimasa

  5. Visszajelzés: Megmaradt Alice-nek (Still Alice, 2014) | asanisimasa

  6. Visszajelzés: Happy End (2017) | asanisimasa

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.