Gyilkos Joe (Killer Joe, 2011)

Lehet morzsolgatni, vajon mit is láttunk, ha éppen fontos ez, krimit, netán thrillert, vagy egy poszt-nu-westernt, esetleg egy hamisítatlan “déli gótikus sötét komédiát”? Én valamiért mégis jobban hajlok arra, hogy a Gyilkos Joe nem más, mint egy szókimondó társadalmi dráma. Mert miről is van szó? Adott egy család, valahol Dallas külsőn, a tipikus amerikai deszkaházban. Anyu egy pizzériában pultos, apu szerelő, a fiú nyúltenyészetét elvitte a veszettség, így killer-joe-001drogot kezd árulni, pici lány pedig otthon növeszti a seggét a tévé előtt. Az USA lakosságának minimum 20-30 %-át kitevő, tipikus réteg ez, az alsó középosztály alja, akik ráadásul még első szándékból dolgoznak is. Azonban ott sincs kolbászból a kerítés, gondolja meg hát jól mindenki, aki most akar kitántorogni innen oda, mert valószínűleg, érvényes képzettség híján ő is e sorsra jut. Tehát ezek itt dolgoznak, de nem keresnek eleget. A fiú belebukik a drogügyletbe és tetemes pénzzel tartozik a maffiózóknak. Megtudja, hogy az elvált igazi anyunak komoly életbiztosítása van, akinek kedvezményezettje a kicsi lány – kézenfekvő az ötlet, hogy ki kell őt nyírni. Illetve, nyíratni, s itt jön képbe a címszereplő.

Gyilkos JoePontosan jellemzett társadalmi réteg tipikus “családi idilljét” látjuk, primitív vágyak, primitív érzelmi viszonyok, irreális vágyak és leépült emberi kapcsolatok. A konfliktusok megoldása csakis erőszakos, durva úton történhet, normális kommunikáció csak a viszonylagos problémamentes tízpercekben lehetséges. Magától értetődő természetességgel kerül szóba a pénzszerzés durván radikális módja, nagyjából úgy dönt a családi tanács az ex-anyu életéről, mint hogy átkacsoljunk az ötös csatornáról a hatosra, vagy sem. Hogy a KFC-ben együnk, vagy jó a pizza…

William Friedkinnek, a film veterán rendezőjének (pl. Ördögűző, Francia kapcsolat) persze, esze ágában sincs elmenni holmi “europid intellektualizmusba”, s bár e filmet 2011-ben a finnyás velencei fesztiválon Arany Oroszlánra is jelölték, azért végül is megmaradt vérbő békategóriás őrületnek, ami azért stabilan megáll a lábán a pszichopata vérszimfóniák mezőnyében éppúgy, mint az artmozik hipszterközönsége előtt. Friedkin komoly arc. Mindent tud a filmről, és nemcsak a műfaji filmek összes bugyráról, de az ún. művészetről is. Kifejezetten költői módon vág, de csikorgósan és reszelős éllel. Olyan lendülettel mesél, mint Tarantino fiatal korában. Humora pedig Coenéké, amikor a Fargót csinálták.

Telitalálat a szereposztás is: az eleddig jóformán üresfejű college-boyként ismert Matthew McConaughey-ből olyan kúl pszichopatát gerjeszt, hogy láttán még Javier “Anton Chigurgh” Bardem is összecsapja bokáját sújtólégösztökéjével, a Killer Joe 1rántottcsirke-combbal bemutatott kiselőadása pedig filmtörténeti pillanat. Ehhez persze kell Gina Gershon is, akinek a film ütős nyitójelenetét is kösz9nhetjük, méretes pinabozont-villantásával. Juno Temple vérfagyasztóan ártatlan, egyben dögösen erotikus, mint Dottie, a kicsi lány, Emile Hirsch pedig biztosan hozza a dolgok örvényébe fulladó bátyust. A bizarr és morbid kamaradarab leghitelesebb, egyben legszürkébb tagja a masszívan tufa, erősen leépült apa figurája, akit Thomas Haden Church hoz biztosan.

Pontos, hiteles környezetben minden bizarr abszurditása ellenére tökéletesen hihető a történet, olyan végkifejlettel, amit még sokáig emlegetni fogunk. Persze, ez csak egy film, de ne legyenek kétségeink, hogy ugyanez bárkivel, bárhol megtörténhet, adott esetben, adott társadalmi, gazdasági szituációban. Asanisimasa: 8/10

Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

12 hozzászólás a(z) Gyilkos Joe (Killer Joe, 2011) bejegyzéshez

  1. wim szerint:

    Gyilkos társadalmi szatíra. Nekem az apa a kedvenc figurám, de az egész család panoptikumba való, nagyon eltalálták. Nálam is olyan 8/10 lenne, a végét kicsit rövidre csípték. Talán ha pár másodperccel hosszabb,már az is elég lett volna a jósághoz, ez így olyan, mint egy filmszakadás.

    • efes szerint:

      Igen, talányos poénra vette a végét, de annyi baj legyen. Nem tudom, hogy az jobb lett volna, ha megmutatja, ahogy a kiscsaj lelövi Joe-t és egyedül elhúz Mexikóba, vagy éppen nem lövi le, és együtt mennek el…

  2. wim szerint:

    Nem, ezzel semmi gond, alapvetően tetszik a befejezés, nem érdekesek a további események. Tökmindegy, lelövi vagy sem, maga az örvendezés a baba kapcsán abszurd ebben a kontextusban, nálam inkább ez ütött.
    Csak amolyan technikai problémám volt vele, úgy érzem, hirtelen elvágták, nem hagyták kifutni a poént, túl hamar jött a végefőcím. Ez persze nagyon szubjektív, az is lehet, hogy ha ,másodszor nézem, már nem zavarna.

    • efes szerint:

      Igen, talán egy pár másodperces fekete blank elfért volna az utolsó kép után. A végefőcím amúgy igen gagyi volt, már betűtípusilag. :))

      • Kata szerint:

        Megnéztem az ajánlásod miatt, tényleg rég volt ilyen jellegű jó film a mozikban. Egy kicsit Conaughey külseje volt furcsa ebben a milliőben, túl tiszta, túl “uras” és finom volt ide. Talán lehetett volna 9/10-et is adni. 🙂 Kösz a kritikát.

  3. ChrisDry szerint:

    az apa szerepe a legerősebb szerintem is, meglepődtem némely esetben, sokkal rosszabb filmre számítottam. 5,5 /10 talán megnézem majd még egyszer valamikor.

  4. Visszajelzés: Augusztus Oklahomában (August: Osage County, 2013) | asanisimasa

  5. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Vasárnap | asanisimasa

  6. Visszajelzés: Az újságos fiú (The Paperboy, 2012) | asanisimasa

  7. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Vasárnap | asanisimasa

  8. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Péntek | asanisimasa

  9. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Vasárnap | asanisimasa

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.