Végzetes hazugságok (Arbitrage, 2012)

Most, hogy már a bezzeg-kínai gazdasági lufi is kipukkanni látszik, épp itt az ideje egy jó kis moralizálós drámának, melyben jól kivesézhetjük azokat a gonosz, oligarchikus, gátlástalanul kapzsi pénzembereket, akik tömpe ujjacskáik között sodorgatják a világ sorsát. Természetesen, nem a mieinkről lesz mostan szó, Simicska Lajosról, Demján és Csányi Sándorokról,  meg a többi honi gazdasági nagyúrról csak a legmegveszekedettebb kommunista Végzetes hazugságok - Richard Gereballiberális karvalyfirkászok állítják, hogy oligarchák, ők kicsi szívük teljes erejével a magyar emberek sorsának javításán fáradoznak. Naná. Ezek a Végzetes hazugságok a jól ismert Tel Aviv-Brüsszel-New York-tengely nyugati végén történnek, hiszen hol máshol történhetnének?

A történet főszereplője nem egyszerű tőzsdecápa, több azoknál: egyenesen egy befektetési konszern tulajdonosa. Baromi gazdag, épp’ hatvan éves pali, ezt onnan tudjuk, hogy a film kezdő képsoraiban éppen családi körben ünnepli szülinapját. Örül, hogy ilyen sikeres életet élhetett, örül, hogy ilyen szép családja van, örül, mert örül, és bejelenti, hogy nemsokára vége az eddigi hajszás életnek és innen kezdve csak a család, csak az unokák. Alig várja azonban, hogy egy alkalmas pillanatban leléphessen, el kell intéznem drágám egy fontos dolgot az irodámban, és rohan a szeretőjéhez, az éppen kokót szippantó, franca lányhoz, akit egy galériával és puccos lakással ajándékozott meg a gazdag pali, cserébe a szerelemért. Mindeközben a cégre komoly vevő pályázik, főhősünknek azonban van a könyvelésben egy kis bibije, kivett ugyanis saját (mindegy) céljaira egy kisebb összeget, potom 421 millió dollárt. Annyit mi kis porbafingó prolik is tudunk, hogy nem veszünk olyan lakást, amin rendezetlen tartozás van, nos, ez így van nagyobb formátumban is. Ha viszont a cég nem kell el, akkor hősünknek nem lesz jó, márpedig az nem lehet. Barátunk éppen ezen ügyködik, miközben a kis barátnő nagyon fontos vernisszázst tart a galériában, ahova hősünk csak késve érkezik, balhé, ajtócsapkodás, majd puszi-muszi. Együtt el az óarany Merciben, anyósülésen a barátnő pilled, befektetési guru barátunk vezet és szintén pilled. Kocsi kisodródik, nagy bukfenc, minek következtében az anyósülésen a csaj elhalálozik, főhősünk azonban kisebb zúzódásokkal túléli a balesetet. A továbbiakban arról lesz szó, hogy vajon sikerül-e eltussolnia a balhés balesetet, rájön-e a családja a hűtlenségre, kiderül-e a hiány és végzetes hazugságoksikerül-e elpasszolnia a céget. Összetett ügylet, amit tényleg csak végzetes hazugságok árán lehet teljesíteni.

A főhőst az immár teljesen ezüst Richard Gere hozza gond nélkül, jól áll neki az ilyen behízelgően nyálas nagymenő, aki valójában viszont igen sutyerák figura. A szerep által adott érzelmi hullámvasutat is hitelesen teljesíti – megbízható, jó színész lett belőle öregkorára. Vele szemben Tim Roth az őt üldöző nyomozó karakterében kvázi újrahasznosítja Lightman dokit az amúgy érdemtelenül elkaszált Hazudj, ha tudszból, ezzel együtt jó a pali. Vagy okos, mindegy. Sarandon Zsuzsinak jutott a megcsalt feleség hálás szerepe, amit lazán abszolvál. Hogy a film mégsem igazán jó, arról tehát nem a színészek tehetnek, hanem a rendező Nicholas Jarecki, aki egyszer már sikerrel kiherélte a szintén nagyjából ugyanebben a témában játszódó Az informátorokat, ami Brett Easton Ellis kultusz-regényéből készült, bár azt a filmet még nem ő rendezte, csak írta. Ezt írta és rendezte is, igazán nagyot azonban nem fog durrantani vele (mint ahogy nem is durrantott), egy középszerű krimielemekkel dúsított dráma, vagy éppen drámai krimi lett csupán, a végén egy ordító közhely sugallatával: ott fenn, a pénzvilágban bizony mindenki hazudik, sőt mi több, maga a hazugság a legelfogadottabb üzleti kommunikációs forma. A szereplők egytől egyig számító, önző szemétládák, akik bármire hajlandóak az extraprofit, a siker és bármi más előny megszerzéséért. Csoda, hogy itt tart a világ?

Na ja, csoda, hogy ennek ellenére itt tart már a világ… Azt mindenesetre szépen megmutatja Jarecki, ahogyan a hazugság egyfajta pókhálóként szövi be az egész high societyt, ahogyan a kritikus fordulópontokon mindenki diszkréten nyel egyet, és mintha mi sem történt volna, folytatja éppen az ellenkező irányba, mint amit tett, mondott, haladt és gondolkodott addig. Ez azonban csak egy pillanatfelvétel, nagyjából arról, hogy ha lemegy a nap, akkor sötét lesz és éjszaka. Kihagyott ziccer. Azonban magát a sztorit a színészek élettel töltik meg, és végül is nem fáj a rászánt 107 perc. Viszontlátjuk majd nemsokára a FEM3-on, vagy hasonló tévécsatornán… Asanisimasa: 5/10

Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

7 hozzászólás a(z) Végzetes hazugságok (Arbitrage, 2012) bejegyzéshez

  1. Kata szerint:

    Tökéletes kritika. Én is csalódtam a filmben, többet vártam a színészek alapján. Plusz: miért nem Andresz Kati szinkronizálja újabban Sarandont? Több filmben is Kovács Nóra a hangja, aki remek, csak “nem ő” Sarandon.

    • efes szerint:

      Ja, én is szinkronnal néztem, engem jobban zavart Gere hangja (talán Kautzky? vagy Csernák?)

      • Kata szerint:

        Tényleg. Amióta Végvári, Szakácsi, Selmeczi és a többiek Elvis-szel együtt “eltűntek”, azóta nincs “rendes hangja” Al Pacinonak, Kevin Costnernek, Banderasnak, Pittnek. :(((

  2. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Péntek | asanisimasa

  3. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Szombat | asanisimasa

  4. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Szombat | asanisimasa

  5. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Szombat | asanisimasa

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.