Boy A (2007)

Igen bőkezűen szórják az emberek erre a filmre a pontokat, csillagokat, szívecskéket és ki tudja még milyen tetszésindexet kifejező ikonokat, pedig ha jobban megnézzük, azért igen komoly bajok vannak ezzel a Boy A.-val. Mivel regényadaptációról van szó, lehet, hogy az alapanyag tisztább, nem tudom, nem olvastam – de nem is hiszem, hogy kellene olvasni bármilyen boy a 1irodalmi alapanyagot annak bármilyen filmadaptációjánál. Két külön dologról van szó. A filmverzió azonban, számomra legalábbis, igencsak lötyögősnek tűnik.

(Kénytelen vagyok spoilerezni.) A címszereplő, akit most Jacknek hívnak, éppen szabadul a fiatalkorúak javítóintézetéből, ahová néhány évvel korábban, még gyerekként elkövetett, brutális gyilkosságért került. Terry, egy lelkiismeretes szociális munkás terelgeti a fiút, aki új néven, új városban, teljesen új egzisztenciával próbál új életet kezdeni. A 20 körüli Jack elfogódott, szerény, szégyenlős srác benyomását kelti, aki gyorsan beilleszkedik egy csomagküldő vállalkozásba, barátokat szerez és szerelmet is talál. Úgy tűnik, semmi gond nincs vele, bár egy diszkóbeli kakaskodásnál azért látjuk, hogy el tud borulni az agya. Párhuzamos visszapillantásokban megismerjük a jónéhány évvel fiatalabb Jacket is, aki ekkor még Eric, de alapvetően hasonló srác. Kóstolgatja az élet, aminek kihívásaira válaszolnia kell, ez az utca örök törvénye: aki szórakozik, azt boy a 3meg kell tanítani arra, hogy ne szórakozzon. Ebben semmi különös nincs, a fiúk azóta pofozkodnak, amióta világ a világ. Hamarosan társa is akad a “harcban”, Philip, egy született bajkeverő. Egy alkalommal egy kislány botlik beléjük, aki csúfolni kezdi a két fiút. Philip egy késsel megvagdossa a lányt, majd elvonszolva egy híd alá, a szemlátomást megrettent Eric pedig követi őket – a lányt később holtan találják. Philip később tisztázatlan körülmények között meghal a nevelőintézetben, öngyilkos lett, vagy társai akasztották fel, nem tudni. Jack egy nap munkája közben egy karambol sérültjei közül kiment egy kislányt, aminek következtében hősnek kiáltják ki, képe megjelenik az újságban is. Közben megtudjuk, hogy korábbi lakóhelyén vérdíjat tűztek ki a fejére és halálát kívánják. Ennek következtében nemsokára lelepleződik Jack, hiszen felismerik benne Ericet, minek következtében elveszti munkáját, szerelmét, új barátait, egész új életét.

Nem tudjuk meg a filmből, ki a gyilkos, sőt, inkább arra utalnak bizonyos jelek, hogy éppen Philip volt az elkövető, Eric ártatlanságára utal az is, amennyire Terry, a szociális munkás bízik benne (akiről közben kiderül, hogy igencsak érintett a gyilkossági ügyben is). Az ártatlanság elméletének picit ellentmond a talányos végkifejlet, melyben Jack öngyilkosságra készül, s bár nem tudjuk meg (azt sem), hogy végül elköveti, nem tudjuk azt sem, miért akarja elkövetni – hiszen szerelme valahonnan (de honnan?) előkerül és biztosítja szerelméről (csak nyilván idő kell neki). Tényszerűen viszont annyit tudunk meg a filmből, hogy Jack/Ericet megvádolták valamivel, amire bizonyítékot nem látunk, azonban a népharag őt akarja felkoncolni. Egyértelműen áldozat a srác, akinek a hideg, elutasító családi környezet sem nyújt biztonságot, sőt, inkább okozói “furcsaságának”. A film által sugallt fő kérdés, hogy “valamikor megbocsájtható a gyilkosság?”, tárgyát veszti, hiszen nem látom bizonyítottnak Jack bűnösségét. Ehhez mérten büntetése eltúlzott(an végzetes). Persze, az élet igazságtalan, de ezen a filmen nem látszik annak szándéka, hogy mindenáron reprodukálni, vagy csak megidézni szeretné az élet kegyetlenségét. boy a 2

John Crowley (akinek tán még fut a mozikban Behálózva című, szintén eléggé meghatározhatatlan filmje), Rob Hardy amúgy igen esztétikusan levegős, geometrikus képeivel, valamint mélázó történetmesélésével elesztétizálja, elművészkedi ezt a lehetőségeiben igen mély morális drámát, mi által éppen eltávolodik a vérrögvalótól, nem pedig belenyomja a néző fejét, ahogyan azt inkább kellene. A történet igen homályos narratívája szintén ebbe az irányba mutat, nem pedig az igazi drámaiság és a társadalmi realitások felé. Az elcsúszó, értékek és célok nélküli gyermek-és fiatalkorúak problémái jelenleg az egyik legsúlyosabb társadalmi problémát jelentik a fejlett társadalmakban, amit éppen az ilyen finomkodó, szépelgő művészkedéssel lehet legjobban elkenni. Az az érzése van az embernek, hogy ez egy tipikusan olyan film, melyet alkotói egy luxusvillában, a világtól elzárva gyúrtak össze, hogy benne leleplezzék az angol külvárosok társadalmi problémáit. Hát ezt így nem lehet. (Csak érintőlegesen szólok arról, hogy a Jacket alakító Andrew Garfield mórikálós, túljátszott, fogalmatlan színészkedése csak tetézte a bajt.) Asanisimasa: 3/10

Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

2 hozzászólás a(z) Boy A (2007) bejegyzéshez

  1. ChrisDry szerint:

    hajaj, kb 4 éve láttam akkor 6 pontot adtam rá 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.