Egy mészárlás regénye (Romanzo di una strage, 2012)

Valóban Egy mészárlás regényéről van szó, ugyanis egy mészárlás történetét meséli el egy regény fejezetekre tagolt narratív struktúrájában, annak részletességével és egy teleregény vizualitásával. A témaként jelzett mészárlás pedig 1969 december 12-én, délután 16 óra 37 perckor történt, a mészárlás regényeamikor egy nagy erejű bomba robbant a milánói Banca Nazionale dell’Agricoltura ügyfelekkel zsúfolt termében, mely megölt 17 embert és megsebesített további 88-at. Ugyanazon délután három további bomba robbant Rómában és Milánóban, valamint egy fel nem robbant pokolgépet is talált az olasz rendőrség. A merényletekért felelősséget nem vállalt egyetlen szervezet sem, a rendőrség azonban az anarchistákat gyanúsította. Rövidesen le is tartóztatták egy bizonyos Giuseppe Pinellit, egy vasutast, aki azonban a rendőrségi kihallgatás folyamán “kiesett” a negyedik emeleti kihallgató helyiség nyitva hagyott ablakán és szörnyet halt. A nyomozás azonban tovább folyt, és sok más, ehhez hasonlóan gyanús történés után, két évvel a merénylet után a szálak felgöngyölítésében legmesszebbre jutó Luigi Calabresi nevű nyomozótisztet is lelövik a lakása előtti parkolóban. Igencsak vázlatosan ennyi a történet, melynek a mai napig nincsenek meg valódi szereplői, ellenben született kapcsán megszámlálhatatlan konspirációs teória.

Marco Tullio Giordana filmje szinte sziszifuszi alapossággal veszi sorba ezeket, ami egyrészt örvendetes tény, hiszen részlet nem marad említés nélkül, másrészt viszont komoly figyelmet is igényel, hiszen a kétórás film első kétharmadában megszámlálhatatlan név, arc, politikai szervezet és kormányzati hivatal kerül említésre, illetve jelenik meg. Vétkesen leegyszerűsítve, aki öltönyös, nyakkendős, az vagy rendőr vagy politikus, akin nincs nyakkendő, és pulóvert vagy dzsekit visel, az anarchista, neonáci, vagy vétlen polgár. Ennyiből is látszik, hogy a merénylet utáni nyomozás szálai merre szövődnek… A hivatalos álláspont a szélső-balos anarchistákra keni a balhét, ezt viszont az akkori állapotokat ismerő, és igen komoly munkásmozgalmi hagyományokkal rendelkező olasz közvélemény erős kétkedéssel fogad. Főleg, hogy mindvégig képben vannak az olasz újfasiszták és neonácik is (pl. az Ordine Nuovo ‘Új Rend’), a politikai paletta ellenkező oldaláról, akiknek szintén vannak hangos előzményeik az olasz történelemben. Az igazságot természetesen ez a film sem mondja ki, nem is teheti, hiszen az ügy mára nem létezik, az olasz bíróság hosszas totojázás után felmentetta mészárlás regénye3e az akkori, és az időközben felmerült többi vádlottat, a logikusan kikövetkeztetett, igen reálisnak tűnő teóriát azonban nem hallgatja el.

Mint említettem, a film lassú és igen bonyolult történetet mesél el, aminek teljes értelmezéséhez ismerni is kell egy picit a huszadik századi olasz társadalom- és politikatörténetet, azonban annak, aki mondjuk, végigrágta magát a Polip című sorozaton és tudja, kit takarnak az olyan nevek, mint Aldo Moro, a Vörös brigádok, stb., annak sok gondja nem lesz a filmmel. A látvány “tévéfilmes”, de a kevés számú külsőben illúziót keltően jelenik meg a ’69-es milánói belváros. Fiat-országban nem gond előkeríteni pár tucat működőképes és szeretettel ápolt 45 éves Fiatot, Alfa Rómeót és Lanciát, dizájnban pedig az olaszok mindig is világelsők voltak, így dizájntörténetben is azok. A színészek hitelesen játsszák szerepeiket, többen közülük jelölve is lettek díjakra különféle fórumokon. Érdekes film ez (annak, aki szereti), mi azonban még sokáig várhatunk a mi kis mocsokságainkat (olajszőkítés, rendszerváltás, privatizáció, szocimutyi, fideszmutyi, stb.) megkonteózó, hasonló művekre. Asanisimasa: 6/10

Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

4 hozzászólás a(z) Egy mészárlás regénye (Romanzo di una strage, 2012) bejegyzéshez

  1. Dr. No szerint:

    Van olyan magyar film, amiben rendőrök egyértelműen negatív színben tűnnének fel? Vagy amiben rendőrt bántanak? Valószínűleg azért, mert a magyar ember a magyar rendőrt nagyon szereti (jobban, mint az olasz ember az olasz rendőrt), illetve azért, mert a magyar rendőr erkölcsileg sokkal magasabb rendű, mint olasz, amerikai, hong kongi stb. kollégája.

    • efes szerint:

      Na, az első kérdésfelvetés nagyon jó, drága dottore. Most, így néhány perccel az ebéd után nem tudok olyan magyar mainstream filmet mondani, amiben a rendőr egyértelműen negatív szereplő. Ez nyilván azért van, mert a filmekhez szükséges pénzt a hatalom osztja le, aki nyilván nem fogja engedni, hogy a legfőbb támaszát a saját pénzén gyalulják… Más a helyzet független darabokkal, pl. a régi BBS-ban azért készültek olyan darabok, amiben a rendőr/hatalom nem éppen a pozitív szerepben tündökölt, de ezek be is lettek gyorsan tiltva. Más a helyzet, ha az adott cselekmény régi rendszerekben játszódik, ott értelemszerűen a rendőr az, aki először kap. Lásd pl. “Megcsíptük Oszi!”

      Az olasz elvtársaknál azért bármilyen nagy hagyományai vannak a “baloldalizmusnak”, azért a filmgyártás mindig is üzleti alapon működött és működik, s mivel jóval kevesebb állami/közpénz van a filmben, az általa gyakorolt felügyelet is jóval enyhébb.

      Amúgy e filmben van kifejezetten pozitív szerepű rendőr is, a lelkiismeretes Calabresi, akit a végén merényelnek le (amúgy szélbalos merénylők, bosszúból).

  2. Dr. No szerint:

    Áh, eszembe jutott! Mielőtt befejezi röptét a denevér! Abban játszott Máté Gábor egy nagyon-nagyon romlott rendőrt, akinek a rosszasága elsősorban pedofil buzeráns mivoltából eredt, abból, hogy a főszereplő fiúcskát meg akarta kaparintani magának. Na, nála negatívabb rendőrfigura nincs magyar filmen. El is felejtődött az a film, nem nagyon mutogatják tévében meg sehol.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.