Viharsarok (2014)

Egy újabb magyar film, melynek híre jócskán megelőzte önmagát, s mely már nyugaton befutott, amikor a magyar mozikba kerül. Ne kerteljünk, hiszen a film sem kertel: a Viharsarok témáját illetve ismét a Viharsarok 1homoszexualitással foglalkozik, méghozzá a lehető legkendőzetlenebbül. Nem tudom, mi történhetett Andy Vajnáék háza táján, de ha jól számolom, az új mechanizmus eddigi négy produkciójából három szex-tematikájú, amiből kettő meleg közösségben játszódik, csak a harmadikban akarják megdönteni Osvát Andreát, hogy kerek legyen a történet. Nem baj, fontos témák ezek, jó témák, kellenek ezek a magyarnak, hadd szokják.

Császi Ádám rendezői bemutatkozása Berlinben szép kritikai sikert aratott, nemcsak a történet fontos német vonatkozásai miatt, de bátorsága és esztétikai erényei miatt is. Itthon nem fog. Azt (legalábbis relatív értelemben) elvitte már a Coming out, ez a film viszont tulajdonképpen semmilyen engedményt nem tesz a nézők kiszolgálására. Szikár, balladai mélységű, erősen minimalista eszközöket használó, szinte móriczian brutális történet ez, amely nemcsak hogy “magába szippantja a nézőt”, ahogyan a német kritikusok fogalmaztak, hanem egyenesen belenyomja a képét a legbűzösebb, leggyűlölködőbb, kültelki, suttyó homofóbiába, valamint a sorszerű homoszexualitás tragikumába.

A történet megtörtént a valóságban is. Szabi hajdani focista édesapja álmát hivatott beváltani, egy jónevű német futballakadémia tanulója. A srácot sajnos nem érdekli a foci, nem hajt az edzésen, nem szolgálja a csapat érdekeit, az edző hazaküldi. Itthon, Magyarországon beköltözik a rá örökségként hagyott, düledező viharsarki tanyára, hogy ott Viharsarok 2méhészkedjen. Áronnal, a helybéli hegesztőtanulóval úgy ismerkedik meg, hogy az el akarja lopni Szabi öreg Simson robogóját, azonban a két srác rövidesen összebarátkozik. Áron segít Szabinak rendbe hozni a házat, kezdetben fizetésért, aztán barátságból is. Szabi azonban a futballöltözőkben már megtapasztalta a testiség furcsa, bizsergető varázsát, ami egy intim pillanatban automatikusan tör ki belőle – Áron viszont nem ellenkezik. Délkelet-Magyarország (Viharsarok) viszont messze nem a szexuális másság iránti toleranciájáról híres, ami egy kicsiny faluban, alacsony iskolázottságú, alacsony ingerküszöbű emberek között még brutálisabb erővel jelentkezik.

Egy viccnek jó, hogy “meleg cowboyok” után most itt vannak a “meleg focisták”, a helyzet azonban ennél lényegesen komolyabb, súlyosabb. A homofóbia népbetegség, nálunk is, de szerte a világon – csak a legliberálisabb országokban van viszonylag egészséges, normális viszony irányában. Császi filmjében egyrészt behozza a sportolók között meglévő homoszexualitás valóságos problémáját/tényét, méghozzá nagyon finom, érzékeny módszerekkel mutatva meg azt, másrészről szociográfiai hitelességgel ábrázolja az egyszerű vidéki emberek zsigeri gyűlöletét a hagyományostól eltérő szexuális beállítódás, és általában a másság iránt, a felismeréstől az emésztésen át a büntetésig. Ebben természetesen Áron útja a legdöbbenetesebb és legigazibb, de Szabié a legtragikusabb.

Császi nagyjátékfilmes rendezői bemutatkozása erős, hangsúlyos, színvonalas tett, abszolút profi munka. Talán csak az olykor kissé ambientes, lebegő hangulatú közjátékok lazítanak többet a ballada kötelező, brikettszerű tömörségén és az amúgy ízléssel ábrázolt szexből, csókból is lehetne kevesebb, mert ez is puhít a film ezzel együtt is elképesztően pontosan Viharsarok 3megfogalmazott mondanivalóján. Rév Marcell csodásan fényképez, szuperközelikben érzékeny és intim, totálokban elegáns, geometrikus és látványos. A két (három) főszereplő (Sütő András Miklós – Szabi, Varga Ádám – Áron, valamint Szabi hirtelen betoppanó német barátját alakító Sebastian Urzendowsky) a maguk természetes spontaneitásukban hitelesek, ezt így színész nem tudná eljátszani sohasem, amit ők. Viszont civil szereplő sem tudná olyan mély drámaisággal mutatni a reménytelen elesettséget, mint az Áron beteg anyját alakító Börcsök Enikő, illetve mint Horváth Lajos Ottó, az álmaiban immár sokadszorra és végletesen csalódni kényszerülő, a fia meleg kapcsolatára adekvát módon hiteles választ adó apa figurájában. Nagyon kemény, nagyon súlyos dolgokat pontosan megfogalmazó, nehéz film a Viharsarok, de nem hiszem, hogy többször meg fogom nézni… Asanisimasa: 8/10

Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

9 hozzászólás a(z) Viharsarok (2014) bejegyzéshez

  1. Dr. No szerint:

    “Nem tudom, mi történhetett Andy Vajnáék háza táján”
    A szex mindenkit érdekel, a homo-tematika “botrányos” – azaz kellően figyelmet keltő, ugyanakkor a részt vevő művészek szabad voltát is kellőképpen kiemeli – az egész a néposztályok pacifikálása. Inkább háborogjanak az egymást nyaló-faló burnyákokon, mint hogy pl. magyar poliziesco-kat bámuljanak mindenféle csúnyaságot elkövető rendőrökről, vagy korrupt politikusokról szóló merő fikciókkal töltsék az idejüket.

    • efes szerint:

      Én inkább a fideszre oly jellemzően cinikus, “lám-lám, nem is vagyunk mi (jobbosok/fideszesek/magyarok) olyan homofóbok!” üzenetet látom ebben. Vadászat, szotyiköpködés és más nemzeti szórakozás közben persze teli pofával buziznak (stb.) egymás között, saját orgánumaikon pedig burkoltan teszik ugyanezt, nyilvánosan, de ha valaki ezt a szemükre veti, arra itt a válasz: De hát mi csináltuk a Coming Outot, az első sikeres meleg témájú magyar közönségfilmet! – Amiben végül is igazuk van, valójában azonban ez is csak éppolyan képmutató hazugság, mint az összes többi lózung, a ‘nemzetieskedés’, a ‘rezsicsökkentés’, a ‘magyarkodás’, keresztényieskedés és egyebek.

  2. Kata szerint:

    Köszönöm. Biztos, hogy ezek után megnézem.

  3. Visszajelzés: Szabadesés (Freier Fall, 2013) | asanisimasa

  4. Visszajelzés: Amiért érdemes volt 2014-ben moziba menni… | asanisimasa

  5. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Csütörtök | asanisimasa

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.