Mindenki tudja (Todos lo saben, 2018)

Asghar Farhadi az iráni film legismertebb reprezentánsa, foglalkoztam filmjeivel bőven ezen a blogon (Elly története, Nader és Simin, A múlt, Az ügyfél). Két filmje is nyert Oscart (Az ügyfél és a Nader és Simin), emellett annyi egyéb fesztiválelismerést, szobrot és mindenféle csillogó bizbaszt szedett össze, melyek megfelelő tárolására talán új lakást is kell vennie Teheránban. Már amennyiben forszírozza a szabad alkotást és művészi tevékenységet nem éppen támogató Iránban való maradást. Bár Farhadit azért nem sújtja olyan tiltás, mint hasonló külföldi elismertségnek örvendő kollégáját, Dzsafar Panahit. Azt persze, nehezen lehetne állítani, hogy Farhadi “megúszós” filmeket készítene, legfeljebb ahogy fogalmaz, amilyen témákhoz nyúl, azok nem csípik annyira az iszlám erkölcscsőszök szemét.

Farhadi szinte minden filmje valójában melodráma, melyek felnőtt emberek, férfiak és nők teljesen illedelmes és szokványos párkapcsolatával, illetve főként azok felbomlásának következményeivel foglalkoznak. Nincs ez másként legújabb (és eddigi legnagyobb költségvetésből is készülő) filmjében, a Mindenki tudja címűben sem. E történetben azonban az égadta világon nincs már semmilyen egzotikum, már amit innen nézve egzotikusnak nevezhető kultúrából érkező Farhadira ismerhetnénk. Ez egy ízig-vérig latin, méghozzá spanyol film, melyre sokkal inkább rányomja bélyegét a latin filmművészet három legnagyobb, mai gigászának színészi jelenléte, valamint a környezetül szolgáló katalán táj. Penelope Cruz és Javier Bardem (mindketten szintén Oscar-tulajdonosok) a civilben házaspárok, itt azonban egy régi, nagy szerelem volt “csak” az övék. A nő már évek óta Argentínába költözött az első látásra bájosnak, idillinek tűnő katalán kisvárosból, ahonnan új férje (Ricardo Darín, aki “csak” Oscar-díjas filmeknek volt emblematikus főszereplője) származik. A nő húga esküvőjére érkezik haza, ahol természetesen találkozik régi szerelmével, azonban semmi botrány, zajlik az esküvő.

Bár az alaphelyzet, és tulajdonképpen az ebből később kibontakozó drámai konfliktus is pontosan passzol Farhadi eddigi témájához, a latinos környezetben mégis egy thriller bontakozik ki – a fő karakterek közti bonyolult lelki viszony “pókhálója” csupán háttere a thriller-mezőnyben eléggé ártatlannak tűnő emberrablásos fősodornak. Egy csepp vér sem hull, nem tapaszt bele a székbe a szuszpenz, Farhadi nem használ semmi olyan dramaturgiai, vagy filmnyelvi elemet, melyekkel általában előszeretettel élnek a thrillerek. Hogy bő kétórás filmje mégis izgalmas, az elsősorban éppen a szereplők közti alaposan és részletgazdagon felrajzolt kapcsolati hálónak köszönhető, melyből pontosan, de mégsem a szájunkba rágva ismerkedünk meg a szereplők előéletével és a köztük a mélyben lappangó, régi konfliktusok természetével. Farhadi nagy érti, hogy kell plasztikus, részletgazdag képet festeni piciny gesztusokból, elharapott szavakból és elejtett félmondatokból. A rengeteg apró részletből összeálló puzzle a hitelesség, az igaziság érzetét kelti. Ehhez persze kell a élettel teli színészi játék is: Penelope Cruz, nagyrészt smink nélkül is, igazi drámai, nagy alakítást nyújt. Bardem kis pocakot eresztve is félisten, de az Darín is, csak egy Bardemnél sokkal kevésbé macsó, neurotikusabb, intellektuálisabb típus. Igazán teljes a katalán, falusi tabló azonban a mellékszereplőkkel lesz, akik hibátlanul hozzák magukat az autentikus környezetben.

Farhadi mindezzel együtt kvázi hibátlan filmet alkotott Spanyolországban. Biztos ízléssel vezeti végig a filmet, nem nyomja agyon “művészetével”, de nem is engedi szabadon. Hogy a Mindenki tudja mégsem lett végül egy igazán jelentős, nagy film, az éppen ennek a végtelenül precízen megalkotott egyensúlynak “köszönhető”, ami a rendező, a nagy latin sztárok, illetve a film szolid thrillerje között megteremtődött. Nyilván nevezni fogják ezt egyesek unalomnak is, én inkább szolid perfekcionizmusnak mondanám, ami azért nem baj. 7/10

Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.