Pieces of a Woman (2020)

Letisztult, szinte minden másodpercében és képkockájában professzionális kivitelezésű dráma Wéber Kata és Mundruczó Kornél filmje, a Pieces of a Woman, melynek magyar címe nincs még egyelőre. De miért is lenne, hiszen hiába házalt a film alapötletével itthoni pénzforrásokért az alkotó házaspár, csak dölyfös elutasítást kapott. Még jó, hogy azon a rothadó nyugaton felfigyelt rá egy “piciny” streaming szolgáltató, a maga területén piacvezetőnek számító Netflix s hajlandó volt pénzt feccölni a projektbe (amibe később még a szintén “jelentéktelen” nevű Martin Scorsese is beszállt, a végefőcím szerint executive producerként). Sebaj, nálunk a döntés minden szinten politikai alapon történik, miért lenne másként a filmtámogatások terén…

Nyilvánvalóan Geréb Ágnes annak idején széles nyilvánosságot kapott ügye adta az apropót a filmhez. Az alapvetően orvosetikai és családjogi természetű ügy a kezdetektől fogva erős politikai színezetet kapott a magyarországi közbeszédben, így nem is csodálkozhatunk azon, hogy egy ilyen, tragédiába forduló otthonszülés történetét feldolgozó filmet elkaszál itthon a kőkonzervatív, kriptoklerikális lózungokat hangoztató államapparátus, de azért elég nehéz napirendre térni afelett, hogy olyan nemzetközileg számontartott és elismert művészekre is simán rácsapják az ajtót, mint Mundruczóék. A film mindenesetre elkészült külföldi produkcióban, megvannak már az első fesztiválelismerések is, a pandémiás mozizárlat közepette a Netflix pedig minap be is mutatta a filmet több százmilliós közönségének.

Szóval, szép, letisztult, hatásos, lélekben és morálisan felemelő filmdráma a Pieces of a Woman – de csak a főcímig Mundruczó-film. A film elején, a be- és felvezető jelenetekben látjuk azt a sokkolóan naturalisztikus jelenetsort, melyben a történet főszereplői elszenvedik életük addigi legnagyobb tragédiáját: egy csecsemőhalállal végződő otthonszülést. Azok a képkockák nagyon erősek, nagyon szuggesztívek, beleégnek az ember lelkébe. Amit utána látunk, az viszont szinte egy másik film. A tragédia feldolgozásának folyamata mind dramaturgiai értelemben, mind színészileg (nagyon erős Vanessa Kirby az anya szerepében, de hasonlóan megrázó alakítás Molly Parker bábája is – és akkor nem szóltunk Shia LaBeoufról, akiben mi látjuk, hogy Nagy Zsoltra íródott a szerep, de Shia is szépen megoldja vagy az elragadóan gyűlöletes Ellen Burtsynről), mind kísérőzenében egyaránt világszínvonalú munka, technikai, de érzelmi és művészi értelemben is szinte hibátlan mestermunka. Egy tartalmas, intellektuálisan is katartikus filmdráma a tompa, őrjítő fájdalomtól a bűnbakkeresésen keresztül a megbocsájtás megtisztulásáig. De pont azok hiányoznak belőle, amiért Mundruczó filmjeit elkezdték jegyezni: a kíméletlen, dühös, tiszteletlen, karcos igazságkeresés markáns jegyei. Hiányzik belőle az egyéniség, a spontán kreativitás, a kényelmetlen rücskösség, akár a pimasz provokáció. Helyette viszont van hűvös profizmus, becsületes, szinte hibátlan szakmunka, politikailag korrekt távolságtartás.

Kategória: Film, Netflix
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Egy hozzászólás a(z) 0ejegyzéshez

  1. Visszajelzés: Néhány jenki a csőd széléről rángat.. . – Kisgömböc

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.