Beugrottam (I Came By, 2022)

Végre számomra is értelmet nyert a Netflix egyik műfaji definíciója, a “sokfőszereplős film”. Babak Anvari bátran szakít a sorozatgyilkosos, “robinhoodizmusos” filmek klisiéivel, miközben éppen azokat forgatja ki Beugrottam című brit krimijében. Ahelyett, hogy a jól megszokott, unalmas, kiszámítható módon követnénk a Hőst, aki a történet végén leszámol a Gonosszal, és vagy van cliffhanger (csak úgy tűnik, hogy leszámol, de az utolsó képen kinyílik a Gonosz sárga szeme) vagy nincs. Itt a Gonosz fix egyedül, a Downton Abbey-ből (és egyebekből) megismert Hugh Bonneville adja perfekt a figurát, a hős azonban… Nos, itt vezeti meg a figyelmes, nyitott nézőt az iráni születésű brit rendező.

Van egy csávó, aki ilyen internetes anarchista, csak éppen éjszakánként a tettek mezején is alkot, nemcsak a virtuális térben. Haverjával olyan gazdagokat pécéznek ki, akik erkölcstelenül gazdagok lettek etikátlan módon: az éj leple alatt belógnak luxuslakásaikba és ott graffitit helyeznek el a nappali kellős közepén. “I Came By”, azaz csak beugrottam, haver. Nem vagy sérthetetlen, tudjuk ki vagy, figyelünk. Nem visznek el semmit, csak üzenetet hagynak. Huszonegyedik századi robinhoodizmus – kár, hogy a Hős 1. meglehetősen unszimpatikus, hisztérikus pöcs (George MacKay), ökölbe szorított arcával, bunkó modorával nehéz szeretni, haverja (Percelle Ascott) le is lécel, főleg, hogy apai örömök elé néz, ami nem egyeztethető össze a robinhoodoskodással. Hős 1. egyedül tovább az úton, következő célponton, a Gonosz villájában, azonban minden szétcsúszik és olyan dolgot tapasztal, amit neki kell jelentenie a rendőrségen… Anvari itt piszkál bele a megszokott, közhelyes dramaturgiába, hogy aztán a történet -lásd: sokfőszereplős- egy igazán hiteles, reális, ám rendkívül izgalmas rémdrámává váljon. Ez a trükkös dramaturgia amúgy nem új találmány, Hitchcock találmánya, mint annyi minden ebben a műfajban, Anvari szerencsére pontosan alkalmazza ezeket a fordulatokat. Oka van itt mindennek, és a logikusan végigvitt okozat, a végkifejlet úgy lesz igazságos, hogy közben, előzetes információk nélkül, nem hiszem, hogy bárki kitalálja. Az iráni származású Anvari ráadásul igen érzékenyen szövi bele a sztoriba a migráció témáját is. Izgalmas cselekmény, reális, hiteles karakterek tehát a filmben. Az összhatást azonban elég vegyes színészi teljesítmények (például míg Bonneville tényleg remek, addig MacKay rettenetes, stb., nem spoilerezek) és tévéfilmes -minimálisan látványos- képi világ árnyalja.

Kategória: Film, Netflix
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.