A vadászat (Jagten, 2012)

Régen szaladtam bele már akkora gyomrosba véletlenül, mint ez alkalommal. Legutóbb majd’ 15 éve, Lars von Trier Hullámtörése ütött ki ennyire – beprogramoztam a videót, aztán teljesen elfeledkeztem róla több mint egy hétig. Amikor újra videózni szerettem volna, látom, hogy van a magnóban egy A vadászat - Mads Mikkelsenkazetta. Mi is ez? És… BAAAANG! Tegnap egészen egyszerűen félrekattintottam, egymás után következett a Dredd 3D és a Jagten, a Dredd bírót akartam, mintegy könnyed zsibbadásnak estére, de A vadászat (eredeti címen: Jagten) indult el… És… ismét BAAAANG!

A vicces, sőt, sorsszerű a dologban az, hogy Thomas Vinterberg alkotta annak a Dogmának első filmjét (Születésnap), melyet ’95-ben közösen indítottak el a Hullámtörést éppen befejező von Trierrel, Dániában. Valami bűzlik Dániában, valami forr, bugyog, erjed. Valami történik. A vadászat természetesen már nem Dogma-film, Vinterberg is régen otthagyta a vezetők nélkül magára maradt mozgalmat (melynek a mai napig készülnek újabb alkotásai, már bőven 100 felett jár a Dogmának minden tekintetben megfelelő, s ezt jelző pecséttel felruházott alkotások száma). A Születésnap óta is készített filmeket, ráadásul igen jókat is, csak éppen nem riszálta tele a médiát, mint hajdani fegyvertársa. Viszont A vadászat önmagában erősebb film, mint von Trier teljes 2000 utáni életműve, tokkal, vonóval, mondom ezt annak ellenére, hogy Dredd bírót akartam nézni…

Hibátlan mű. A terítéken ismét a kívülről jóllakott napközisnek tetsző dán társadalom egyik kisközössége, ezúttal azonban nem egy kiterjedt család, hanem egy kisváros vadásztársaságának értelemszerűen férfiakból álló közössége, a hozzájuk tartozó családtagokkal. A társaság megbecsült tagja Lucas, aki válófélben van feleségétől és egyedül él, viszont bimbózó kapcsolatot ápol Nadjával, a valószínűleg szláv származású bevándorlóval. Lucas szimpatikus, laza, kedves fickó imádja mindenki az óvodában, ahol óvóbácsiként dolgozik, de főleg a kis Klara, Lucas legjobb barátjának, Theo-nak kislánya. Klara rajongása egy nap azonban Lucas életére brutális hatással bíró fordulatot okoz, amikor a férfi határozottan elutasítja a kislány játékosan komoly “szerelmi” vallomását. Klara sértődöttségében azzal vádolja A vadászat - Annika Wedderkoppmeg a férfit, hogy az illetlen dolgokat művelt vele, pl. megmutatta merev “micsodáját”. Az “egy gyerek sohasem hazudik” liberális, idealisztikus dogmájának engedelmeskedve a közösség kataklizmaszerűen taszítja ki magából a pedofíliával vádolt férfit – az ő kálváriáját meséli el a film, immár teljesen hagyományos filmnyelvben, mentesen mindenféle dogmás trüvájkodástól.

Természetesen, a Dogma kifejezetten a valóság minél teljesebb megragadására íródott, így e filmben nem is lett volna alkalmas Vinterberg céljainak, Lucas emberi drámájának mély, moralizálástól sem mentes bemutatásának, nem mintha a Lucassal történtek nem lennének valóságos dolgok. Csak éppen erről nem szokás beszélni, akit megvádolnak pedofíliával, annak vajmi kevés esélye van a védekezésre. Nálunk is, de még a sokkal szabadabb, toleránsabb Dániában is sima bemondásra, egyetlen tétova bólintásra rásütik az egyik legszörnyűbb, legszégyenletesebb bűn bélyegét bárkire. És ráadásul jogosan is, ha az illető valóban bűnös. Azzal azonban soha, senki nem foglalkozik, Thomas Vinterbergen kívül, hogy mi van, ha történetesen a pedofíliával vádolt felnőtt ártatlan, és valójában éppen ő az áldozata, egy tulajdonképpen piszlicsáré kis gyermekcsínynek…

Lucas bűntelen bűnhődésének története társadalom-lélektanilag tökéletes hitellel bomlik ki a filmben. Vinterberg ügyessége, hogy ezt kvázi, nézőbaráttá tudja tenni, minek eredményeképpen engem is könnyedén a padlóra küldött. Azzal, hogy mindvégig tisztában vagyok LucA vadászatas ártatlanságával (bár néha azért, mintegy drámailag, picit ebben is elbizonytalanít…), és szinte vele együtt élem át azt a tehetetlen érzést, ahogy csúszik ki alóla a talaj, ahogyan szinte egyik percről a másikra elvész egész addigi élete, barátai, munkája, minden, ahogy süllyed lefelé a mocsárban, miközben régi barátai még meg is dobálják közben, Vinterberg már manipulál, állásfoglalásra késztet, terel és vezet. Folyamatos önvizsgálatra gerjeszt, minduntalan kérdéseket állít, melyekre lehetetlen helyes, egyértelmű válaszokat adni. Igen, moralizál. De jól teszi, a film működik, mint egy faltörő kos. Még a katartikus zárszó sem hiányzik a végéről…

És igen, a színészek. Itt nem kellett már improvizálni, komoly, felépített szerep Lucasé, melyet Mads Mikkelsen hihetetlen erővel abszolvál. Minden pillanata hiteles, az is, amikor kenyérre lehet kenni, olyan édes, és az is, amikor robban. Kulcsszerepe van az elbűvölő Annika Wedderkoppnak is abban, hogy ez a film így üssön, hiszen Klara “négyévesen csábító” ártatlanságát is hihetően kellett megjelenítenie. Óriási erejű, tényleg gyomorszorító a film, mely kényelmetlen témában, kényelmetlen igazságok megfogalmazására is vállalkozik, bizonyítva egyben azt is, hogy a különféle dogmák pusztán önkényesen meghúzott béklyók csupán, nem pedig az igazság, a valóság megragadásának feltételei, vagy módszerei. Asanisimasa: 10/10

Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

25 hozzászólás a(z) A vadászat (Jagten, 2012) bejegyzéshez

  1. wim szerint:

    Már hónapok óta készülök erre a filmre, de eddig egyszerűen elfelejtettem megnézni. Olvastam pár fanyalgást vele kapcsolatban, de sejtettem, hogy nem kell rájuk hallgatni. Ezek szerint jók a megérzéseim. Most már alig várom, hogy láthassam (egy héten belül, sajna biztos nem 😦 ). Bár, a Hullámtörés rám nem tudott ennyire hatni.

  2. ChrisDry szerint:

    pedig a múlt hónapban írtam róla, azt hittem inspiráltalak valamicskét ebben… 😦

  3. KOimbra szerint:

    Nagyon jó film volt, Mikkelsen egy zseni

  4. Dr. No szerint:

    “a különféle dogmák pusztán önkényesen meghúzott béklyók csupán” Ennyire egyszerűnek csak pillanatnyi pártunk és kormányunk képzeli a dolgokat, a film zárlata ellenben sejteti, hogy a valóság ennél bonyolultabb

    • efes szerint:

      Mármint, hogy a dogmák bennük vannak eredendően? Egyrészt, ez nem mentség semmire, hiszen pont ezért sapiens a homo, hogy ez ne legyen így, másrészt pedig ez kiszólás inkább Vinterberg és a dán Dogma viszonyára utalt volna – hiába, nem állíthatok minden pofon mellé forgalmi rendőrt. 😉

  5. Visszajelzés: Emberrablás (Kapringen, 2012) | asanisimasa

  6. Visszajelzés: Távol a világ zajától (Far from the Madding Crowd, 2015) | asanisimasa

  7. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Hétfő | asanisimasa

  8. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Péntek | asanisimasa

  9. Visszajelzés: A kommuna (Kollektivet, 2016) | asanisimasa

  10. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Hétfő | asanisimasa

  11. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Péntek | asanisimasa

  12. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Csütörtök | asanisimasa

  13. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Kedd | asanisimasa

  14. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Péntek | asanisimasa

  15. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Szerda | asanisimasa

  16. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Szombat | asanisimasa

  17. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Csütörtök | asanisimasa

  18. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Kedd | asanisimasa

  19. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Péntek | asanisimasa

  20. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Vasárnap | asanisimasa

  21. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Kedd | asanisimasa

  22. Visszajelzés: Mit nézzünk ma este a tévében? – Szombat | asanisimasa

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.