Ugye boldog vagy? (Das melancholische Mädchen, 2019)

Nos, úgy tűnik, nagyon megindultak a csajok. Sőt, számomra úgy tűnik, hogy a világ jövője az ő kezükben van, a szó szoros és átvitt értelmében egyaránt. Nem Merkelről beszélek, vagy Clintonnéról, mert akkor mondhatnám Mayt vagy Marine Le Pent is, hanem úgy általában, a nőkről. Az élet minden területén beérni látszik a nők évszázados egyenjogúsági törekvése, jönnek és elfoglalják az őket megillető pozíciókat a tudomány, a politika, a közélet és a művészetek minden szintjén. Soha nem alkotott még ennyi nő a filmművészetben. Itt van példának okért ez a három fantasztikus német (és kis részben magyar!) nő is: Susanne Heinrich, Marie Rathscheck és Agnesh Pakozdi.

Bemutatkozó filmjük, mely magyarul direktben szegezi mellünknek a kérdést: Ugye, boldog vagy?, egy mai, huszonéves “melankolikus lány” életérzését, világlátását mutatja meg 15 epizódban. Marie Rathscheck rendszerint a kép közepében áll, ül és egyenesen néz a szemünkbe, és beszél politikáról, szexről, szerelemről, filozófiáról és feminizmusról, ha éppen nem alkalmi férfipartnerei szemébe mondja ugyanezeket – ekkor profilban látjuk őket. A filmnek nincs sztorija amúgy, ha csak azt nem tekintjük annak, hogy a lány tulajdonképpen egy éjszakára szóló szállást keres, szexszel, vagy anélkül, neki tök mindegy. Susanne Heinrich rendezése tehát amolyan közérzetfilm-esszé, melynek tartalma nincs, viszont üzenete annál inkább van.

ugye boldog vagy 2

A szándékoltan elidegenített hatású, érzelmektől és bármiféle indulattól, szenvedélytől mentes film valójában tükör a mai, permanensen boldogságot, sikert és gondtalanságot hajszoló, kifelé azt mutató, ám belül ezeken a területeken óriási deficittel küzdő jóléti társadalmak felé, az eredeti címtől eltérő, azonban a film tartalmára pontosan utaló magyar cím kérdés nekik szegeződik. (Tehát nekünk, bár mi inkább kifelé is ezt a deficitet mutatjuk…) A filmben szereplő lány elsősorban a dolgok igaziságára kérdez rá. Pszichoterapeutájától a terápia értelmére kérdez rá, a szexpartnerétől azt, hogy élvezte-e a szexet, amiben ő eljátszotta az orgazmust, közben olykor unikornison lovagol, máskor rágyújt és beszél, beszél egy rózsaszínű és babakék művilág hazugságairól.

Nincs a filmnek cselekménye, nem játékfilm tehát, viszont mégis nagyon izgalmas kísérlet – már annak, akinek van agya, szeme és füle az effélére. Maga az egész, mind képi világában, mind kérdésfelvetésének provokatív voltában és pikírtségében erősen hajaz Ulrich Seidl koncept-dokumentumfilmjeire (itt írtam már a Kánikuláról, a Tervezett veszteségről, a Házi kedvencekről, az Import/Exportról, a Pincéről, a Safariról, valamint a Paradicsom-trilógiáról, a Szeretet/Szerelemről, a Hitről, és a Reményről), de ebben az értelemben nem dokumentumfilm. Fantasztikus színes, egyben igen markáns a film vizualitása (a magyar származású Agnes Pakozdi műve), mely akár 15 db., lazán összefüggő, filozofikus klip füzéreként is értelmezhető, de részben tökéletesen működik zenei képiként is, mivel a film zenéje is baromi erős: a Heisskalt nevű punkzenekarból érkező Mathias Bloch és a dark-jazzes filmzenékben mozgó Moritz Sembritzki (Magnetic Ghost Orchestra) kollaborációja még film nélkül is simán megáll a lábán, de vele együtt üt. Nem biztos, hogy egyet tudok érteni “a melankolikus lány” minden gondolatával, nem biztos, hogy tetszik az, amit gondol, de meg tudom érteni, miért gondolja és mondja azt, amit. Élmény ez a film a mai szét-CGI-zett, csilivili szuperhősmoziktól hemzsegő mozikban. 8/10

Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.