ZéróZéróZéró (ZeroZeroZero – Season 1., 2019)

Nem az a legnagyobb hibája ennek a sorozatnak, hogy a kecskék bégetnek benne, a birkák meg mekegnek, bár ez is éppen eléggé kizökkent a ritmusból, ha történetesen -a zajmesterrel ellentétben- tudjuk, hogy miben különbözik egymástól e két állatfaj. Sokkal nagyobb baj az, hogy több szempontból is meglehetősen egyenetlen színvonalon zajlanak a dolgok. Pedig láthatóan komoly igénnyel készült Leonardo FasoliMauricio Katz és Stefano Sollima nálunk az HBO-n futó sorozata: a ZéróZéróZéró nem kevesebbet vállal fel, minthogy a teljes egészében, eladói, közvetítői és vásárlói (nagykereskedői) oldalról is bemutatja, tipikusan hogyan jut el napjainkban Közép-Amerikából Európába a kokain. Egy igazi, nagy, “Keresztapai” méretű maffiatabló is lehetett volna ebből a tévésorozatból, hiszen benne van szinte minden, mi szükséges lehet ehhez.

Csak éppen sok helyen benne is marad… A történet viszonylag egyszerű. Egy idős, évek óta a hatóságok és hajdani üzletfelek elől bujkáló calabriai don (Ariano Chiaramidaaz alsó képen) egy nagy dobással szándékszik visszatérni a maffiaiparba. Az egyik mexikói drogkartelltől régi jó üzletfele közvetítésével több tonna kokaint rendel, aminek európai utcára dobásával újra egyesítheti a calabriai maffiát (a ‘Ndranghetát), természetesen saját magával a csúcson. Az üzlet elindul a régen bejáratott úton, azonban a mexikói drogbárókat támadás éri egy önállósodó, hatalomra éhes katonai különítmény vezetője részéről, miközben az öreg calabriai dont is halálos veszély fenyegeti, ráadásul saját családja felől. A drogszállítmány útja sem a tervek szerint alakul… Ennyi a cselekmény csontváza, amibe azért nyilvánvalóan jó sok akció fér, rengeteg személyes dráma, családi konfliktusok, tragédiák özöne, vér, veríték, árulás és önfeláldozás mellett.

És az elején említett vicces hibák ellenére is simán nézhető széria kerekedik ebből, csak éppen belefutunk olykor bosszantó dolgokba. Az egzotikus helyeken (a mexikói Monterrey, New Orléans, a szenegáli Dakar, a Szahara, a marokkói Casablanca, valamint az olasz csizma orrának megfelelő Calabria vadregényes hegyei) zajló cselekmény mindvégig látványos képeken látható, kifejezetten igényesen fényképezett sorozatról van szó. Kifejezetten tetszik a cselekmény kissé merész, flashbackes időkezelése: igazából ez a messze nem új, de itt kifejezetten ügyesen használt dramaturgiai technika teszi igazán izgalmassá a szériát. Az akciójelenetekkel sincs különösebb baj, drámaiak, hevesek és kellően véresek, és tulajdonképpen a kokainszállítmány célba jutásának története is szépen kifejtődik. A karakterekre viszont nem jutott figyelme, energiája az alkotóknak. Miközben például Varas, a hatalomra törő mexikói parancsnok (Noé Hernandez) karaktere, vagy éppen a közvetítő és a drogszállítmányt kísérő cég tulajdonos-testvérpárja, Emma és a halálos kórban szenvedő Chris (Andrea Riseborough és Dane DeHaan – a felső képen) egész korrekten felépített figurák, addig a történet más fontos kulcsszereplői nem kapnak ekkora teret (nem arra gondolok, hogy olyan ismert színészek, mint Gabriel Byrne vagy Tchéky Karyo néhány mondatos epizódszerepre vannak kárhoztatva – ők nyilvánvalóan csak “húzónévként” lettek szerződtetve). A legtöbb érzelmileg intenzív pillanat (pl. Chris és Amina –Nabiha Akkari– szerelme, vagy Emma és a dakari seftes barátsága) csak úgy, villámcsapásszerűen, minden felvezetés, utalás, vagy bármilyen előzmény felvillantása nélkül bekövetkezik. Mi nézők ezt csak tudomásul vehetjük (bár a bégető kecskék után ekkor már az ilyenek tán nem is tűnnek fel…) Különösen a mexikói és a calabriai jeleneteknél igen feltűnő a párbeszédek primitív, banális igénytelensége. Nem a csúnya szavakkal van gondom, hanem a fantáziátlansággal… Szóval, felemás érzéseim vannak, de azért mégsem bántam meg, hogy végignéztem.

Kategória: Film, Tévé
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.