Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre (Preparations to be Together for an Unknown Period of Time, 2020)

Horvát(h) Lili második nagyjátékfilmjét jelölték az idei Oscar-díj versenyébe. Drukkolok neki, bár ez a hosszú című film egyáltalán nem az, mint amilyenek nyerni szokták a film legjobban marketingelt aranyszobrát. Ennek oka nem az, hogy manapság szinte csak svédek adnak még olyan címeket filmeknek, hogy Felkészülés meghatározhatatlan ideig tartó együttlétre, főleg, hogy a film cselekménye de facto erről szól, hanem az, hogy túl őszinte és túl igaz mozi ez egy ilyen méregdrága puccba és mostanában igencsak átpolitizált, de csak a bulvárban tapicskoló hisztibe csomagolt showműsorba.

Egészen biztos vagyok benne, hogy valóban megélt életszituációkból, tapasztalatokból és tanulságokból építkezik a film, melynek főszereplője egy negyvenéves agysebész – nem nehéz beleképzelnünk a rendezőnő viccesen önironikus alteregóját. Márta okos, intelligens nő, szakmájában kiváló, karrierjébe azonban eddig nem fért bele a szerelem. Nem is találkozott komolyan szóba jöhető férfival, egészen mostanáig. A Felkészülés… valóban arról a felkészülésről szól, arról a izgalmakkal teli szorongástól, vágyakkal vegyes félelmektől terjedő, szélesen ívelő érzelmi spektrumról, mely itt egy kifejezetten intellektuális koordinátarendszerben került ábrázolásra.

Kifejezetten üdítő az a finom humor, amivel Horvát szemléli hősét (vagy önmagát), miközben egy igazi agysebész hűvös precizitásával boncolja fel lelkét a legszélesebb nyilvánosság előtt. Hiteles a film minden pillanata ebből a szempontból, de hitelesek azok a jelenetek is, mely a nő munkájába avatnak be. Stork Natasa nemcsak belülről játssza el finom színészi eszközökkel a szerelmes, szerelemre vágyó doktornőt, hanem simán elhiszem neki, hogy ott a vásznon most tényleg agyműtétet végez Nagy Zsolton. Emellett hiteles a mai magyar egészségügyet néhány odavetett jelzéssel, utalással jellemző jelenet is, ahogyan a valódi nevükön nevezett budapesti helyszínek is. Izgalmas figurák teszik plasztikussá a filmet kisebb jelenésekben: Peer Krisztián, korunk Petrije alakítja azt a lepukkant fószert, aki kiadja koszlott lakását a doktornőnek. Tóth Péter civilben az Örkény Színház produkciós vezetője, ő adja a pszichológust, akihez a doktornő fordul kezdeti bizonytalanságában. Mellettük olyan markáns színészek, mint Lukáts Andor, Vilmányi Benett és a már említett Nagy Zsolt alkotják a film oszlopait. Nem felejtettem el a más hosszú ideje európai rangú színházi alkotóként dolgozó Bodó Viktort, akinek filmbeli karaktere miatt Márta otthagyta ígéretes New Jersey-i karrierjét, hiszen Bodó jelenléte a filmben emblematikus. Súlya és jelentése van annak, hogy jelen van, hogy éppen itt van jelen.

Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.