Filmnapló – 2020 február

Ozark – 1. évad (Ozark, Season 1., 2017) – Valahogy átsiklottam felette, ezért a mai, ínséges időkben kifejezett meglepetéssel fogadtam az általam főleg kakipuki vígjátékokból ismert Jason Bateman főszereplésével készült krimiszériát. A történet főszereplője egy sótlan üzletember, olyan arccal, hogy simán rábíznád utolsó filléredet is. A vicc az, hogy valószínűleg még milliomosként is szállnál ki a bizniszből, mert a pasas valóban tisztességes (Bateman arca, karaktere engem végig Bajnai Gordonra emlékeztetett… 😀 ), már a megbízói irányában, ugyanis tevékenysége elsősorban pénzmosásra irányul. Ő kezeli az egyik legnagyobb mexikói drogkartell pénzét. Ott pediglen nem lehet hibázni. Nem is ő hibázik, hanem a partnere, mégis Marty Byrde-nek (Bateman) kell menekülnie, családjával együtt, a kies(nek hitt) ozarki tóvidékre. A kartell elől azonban nem lehet elbújni, ráadásul ott vannak az ozarki helyi erők, akik nem nézik jó szemmel a betelepülő idegeneket… Bírom az amerikai “suttyóföldén” (közép-délnyugaton) játszódó történeteket, ugyanis ezek “az amerikai álom” valódi arcát mutatják, azt a közeget, amely valójában képviseli a világ vezető hatalmának “nemzettestét”, ahol a nappaliban a falon lóg a shotgun, pont a kis komód felett, melyen a Biblia fekszik, de a pincében tuti van még néhány M15-ös is, mert kitudhassaaztat. Trumpland. Bill Dubuque és Mark Williams sorozata műfajilag pontos, témájában újszerű, hiszen a pénzmosás különféle technikáit teszi meg egyik fő cselekményszervező elemévé, használ bizonyos sablonokat, de mégis fordulatos, izgalmas történet. Lesz róla önálló poszt is, csak megnézem a második/harmadik évadot… 8/10 

A hentes, a kurva és a félszemű (2017) – Sem a közönség, sem a kritika nem pörögte nagyon széjjel magát Szász János filmjén, úgy gondolom, érdemtelenül. Messze nem hibátlan alkotás, de amiben jó, azzal van olyan jó, mint sok más olyan mozi, amit amúgy sokkal magasabbra testálnak, mint ahová való. Tény, hogy nagyon látszik az, hogy ezzel a filmmel Szász fel akart kapaszkodni egy vonatra, a kosztümös történelmi zsánerek divatjára, szerintem a jegy is ott van a zsebében, ám a kalauz elfordult tőle… Pedig erős a sztori, tulajdonképpen jól is van elmesélve. Jó a három fő karakter, mind színészi, mind rendezői/írói szempontból. Jól néz ki a film fekete-fehérben, Máthé Tibor helyenként egészen zseniális képeket mutat. Igazából a legnagyobb problémája a filmnek a határozatlanság: Szász nem tudta eldönteni, hogy akkor most marad a kezdeti, némafilmeket idéző groteszk, ám dokumentarista modorban (amit pl. Coenék olyan jól csináltak az O Brother Where Art Thou-ban), vagy pedig lemegy explicit brutálba (mint ahogy le is ment). Ez a hangvételek közti pendlizés végül az egész film összhatását gyengítette – ami azonban még így sem volt rossz élmény. 7/10

Túl nagy család (It Runs in the Family, 2003) – A 103 éves korában elhunyt Kirk Douglas emlékére vetítette az egyik tévé ezt a filmet, mely az öreg “Spartacus” egyik utolsó filmszerepe volt. Én szerettem ezt a mozit, bár azt is világosan látom, hogy tipikus példa ez arra, amikor nem jut eszünkbe semmi eredeti, dobjuk fel a témát tehát egy érdekes szereposztással. Fred Schepisi kissé közhelyes családtörténete tehát elsősorban azért érdekes, mert együtt játszik benne a nagyapa, Kirk, a nagymama, Diana Douglas, az apa, Michael Douglas, valamint az unoka: Cameron Douglas. 7/10

Élősködők (기생충, Parasite, 2019) – Nem is emlékszem, hogy valaha is ennyire egyet értettem volna film díjazásával. Sokak számára ugyan meglepetés volt Bong Joon Ho dél-koreai filmjének filmtörténelmi jelentőségű Oscar-díja, pedig ez azért lógott a levegőben (és nemcsak a Cannes-i Arany Pálma miatt). Egész egyszerűen nem volt bölcsebb döntés a filmes bulvársajtót elöntő Az ír vs. Joker párviadalban, mint kihozni ezt a filmet a legfontosabb kategóriában, először nem angol nyelvű filmként az Oscar-díj történetében. Szinte másodlagos szempont, hogy innen nézve Scorsese filmje, de a körülrajongott Joker sem több unalmas, ötlettelen blöffnél. Bong Joon Ho mind kreativitásban, mind tartalomban magasan a többi film fölé nőtt. Olyan lazán, görcsmentesen elegyíti Tarantino stílusokat és műfajokat elegyítő, virtuóz filmkészítési attitűdjét a pengeéles, globális értelemben adekvát társadalomkritikával, hogy abban hiba nincs. Mit is tehetne egy ilyen film tornacipős alkotója a Gucci, Versace és Armani ancúgok forgatagában, minthogy reggelig igyon… (ahogyan ezt a díj átvétele után nyilatkozta). Folyamatosan Móricz Zsigmond Tragédia című novellája járt eszemben, miközben néztem a filmet, amiben Kis János, a béres akarja kienni az uraságot vagyonából, egy lakodalom alkalmával… (A képen jelenet a filmből.) Bong Joon Ho ugyanezt meséli el, mai viszonyok között – ugyanolyan tanulsággal. 10/10

Django (2017) – Miközben Étienne Comar filmje külsőleg szép, szándékaiban tiszta, mindenképpen meg kell jegyezni, hogy a legkevésbé szól arról, hogy kicsoda volt Django Reinhardt, a swing európai királya, a világ legjobb gitárosa. Kapunk egy történetet arról, hogyan úszta meg Párizs náci megszállását, illetve a biztos halállal egyenlő német koncertkörútra való “barátságos” meghívást, de ez mindössze néhány pillanatfotó, semmiképpen nem portré, vagy életrajz. Viszont sok benne a zene, Reda Kaleb elég jól le is vette Django sajátos gitártechnikáját (bár ilyen görcsösen képtelenség bármilyen zenét játszani), Palya Bea is énekel egyet, de színészként sem esik ki a képből – az összkép tehát nem rossz, csak kicsit sovány. A cigány holokausztról szól ez a film inkább, és ez mindenképpen üdvözlendő. 7/10

Kategória: Film, Filmnaplók, Tévé
Címke: , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.