Boldog idők (La Belle Époque, 2019)

Azt írják a szalagcímek, hogy “Ez az a francia film, amire az Amélie óta várunk!” Nos, az Amélie csodálatos élete szerintem is remek kis film volt, igazi, hosszú távon ható filmélmény, amiből manapság tényleg ritkán jut ki nekünk, nézőknek; de azért azt sem mondanám, hogy az amúgy igen termelékeny francia filmipar azóta ne örvendeztetett meg volna néhány megtekintésre érdemes alkotással. Én kifejezetten szeretem a francia filmeket, főleg azokat, amelyek hétköznapi történeteket mesélnek el, hétköznapi szereplőkkel. Nem tehetek róla, a valóság színes forgataga jobban érdekel, mint a mesék hasonlóan színes álomvilága – ez utóbbiban Hollywood amúgy is jobban teljesít. Amélie… azért is volt olyan nagy élmény annak idején, mert egy igen sikeres ötvözete volt a valóság és a fantázia világának.

Nicolas Bedos valami hasonló trüvájra (akarom mondani: trouvaille-ra) készült Boldog idők című filmjével. Egy hatvanas képregényrajzoló (Daniel Auteuil) a történet főhőse, akinek egyszerre dől dugába karrierje és házassága. Meglehetősen közhelyes expozíció, de hát ez van. Persze, ettől még igen reális, hétköznapi kiindulópont ez – bármihez is. A történet azonban hamar átcsap a fantázia útvesztőjébe, ugyanis a pasas egy időutazást kap ajándékba fiától, csalódottságát gyógyítandó. Persze, itt ne gondoljunk valamiféle kattogó, lámpácskákat villogtató, olcsó scifikbe való “valódi” időutazásra, hősünk egy igen profin megszervezett szerepjátékba kap beutalót. Az illúzió azonban tökéletes, hiszen a megrendelő bármit kérhet, a játékot szervező és lebonyolító cég bármilyen kort képes megidézni, filmgyári díszletek, filmes effektek, munkanélküli színészek és statiszták segítségével – minden csak pénz kérdése. Hősünk 1974-et választja, amikor megismerkedik feleségével, élete szerelmével (Fanny Ardant), aki épp az imént adta ki útját, negyven évnyi házasság után.

Azonban ez a fantasztikum, hogy úgy mondjam, eléggé földhözragadt. Ma már tulajdonképpen semmilyen technológiai akadálya nincs egy ilyen “időutazásnak”, gondoljunk csak a televíziók műsorát az utóbbi évtizedben markánsan leuraló, különböző tematikájú reality show-k vizuális és dramaturgiai megoldásaira. A filmet író és rendező Bedos ráadásul finom (vagy olykor nem is olyan finom) iróniával ábrázolja a történet ezen vonulatát: nem is ez a film hibája. Nem is az, hogy nem eredeti az ötlet. Sokkal inkább zavaró az izzadságszag, ami belengi az egész filmet, az a görcsös akarat, hogy egy alapvetően romantikus, bár teljesen banális szerelmi visszahódítás-történetet próbálja az alkotó érdekessé, különlegessé tenni. Eme igyekezet aztán szül egy csomó suta, béna mellékszálat, nyakatekert dramaturgiai nüanszot (gondolok itt például az igen béna, játékbeli szerelmi szálra, az alig leplezett modern technológia-ellenességre, ezzel együtt a feltűnően sok Apple-reklámra, de az igen röhejes cigaretta-antireklámra is), miközben nem lehet elmenni amellett sem, hogy egy sor remek ötlet pedig kihasználatlanul marad, vagy jobb esetben félkészen válik hatástalan (vagy csökkent hatású) elemévé ennek a történetnek. Ebben az ügyetlenkedésben aztán elvész az is, amin amúgy Daniel Auteuil is keményen dolgozik: ő is, de Fanny Ardant is szinte látható meglepetéssel konstatálja, hogy az a régi tűz újra lángra lobban… Tényleg csak ennyi lenne? Ők sem hiszik el, de nagyobb baj, hogy én se. 5/10

Kategória: Film
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Egy hozzászólás a(z) 0ejegyzéshez

  1. Visszajelzés: Lola és a fiúk (Lola et ses frères, 2018) | asanisimasa

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.